ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود تریاک در «شربت گیاهی ضد کرونا» را تائید کرد

مدیر درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود تریاک در یک «شربت گیاهی ضد کرونا» را تائید کرد، اما گفت که «بنا بر ادعای سازمان غذا و دارو غلظت تریاک این شربت در حدی نیست که شربت تریاک تلقی شود».

شربت گیاهی «آلرگارد» که از سوی صدا و سیما تبلیغ شده است، به دلیل استفاده از تریاک در ترکیبات آن مورد انتقاد قرار گرفته است.

رضا تویسرکان‌منش، مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، روز دوشنبه، ششم فرودین ماه در واکنش به این انتقادها گفت که سازمان غذا و دارو ادعا کرده است میزان تریاک در این شربت بسیار رقیق شده و می‌تواند برخی از علائم کرونا مانند سرفه و درد را مدیریت کند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، پیشتر در ۳۰ فروردین ماه تاثیر شیره تریاک بر درمان کرونا را تکذیب کرده و گفته بود که «در دنیا ثابت نشده است که مواد مخدر و سیگار از ابتلا به کرونا پیشگیری می‌کند».

خانم محرز هم‌چنین گفته بود که برخی فقط برای فروش بیشتر این مواد، شایعه‌های این‌چنینی را منتشر می‌کنند.

شربت آلگارد که آذر ۹۹ مجوز تولید ۲۵ هزار واحد در روز را از سازمان غذا و دارو کسب کرده، بنا بر ادعای تولیدکنندگان آن تا ۹۹ درصد به درمان بیماران کرونا کمک کرده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، آبان ماه ۹۹ از «صدور مجوز تولید چهار داروی گیاهی» برای درمان کمکی کرونا‎ خبر داد.

آقای جهانپور هم‌چنین گفته بود که تبلیغات این داروها مانند هر داروی دیگری ممنوع است و نمی‌‌توان اسامی آن‌ها را در رسانه اعلام کرد.

خبر تائید داروهای گیاهی درمان کرونا از سوی وزارت بهداشت در حالی از سوی سخنگوی سازمان غذا و دارو مطرح شده بود که خود او پیش از آن بارها توصیه‌های طب سنتی برای درمان کرونا را مصداق «کلاهبرداری» عنوان کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ آوریل۲۰۲۱