بیانیه ۱۵ تشکل کارگری و فرهنگی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی حکومت اسلامی ایران

در آستانه روز جهانی کارگر( اول ماه مه برابر با یازدهم اردیبهشت )،۱۵سندیکای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای ، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی حکومت ایران اعتراض کردند و نظام را عامل “فقر روز افزون” کارگران دانستند.

در این بیانیه با اشاره  به همه گیری کرونا در ایران، از دولت روحانی  به خاطر “فقدان سیاست‌های کارآمد بهداشتی و عدم اعمال قرنطینه‌های لازم، همراه با تامین هزینه‌های زندگی مردم” به شدت انتقاد شده و تاکید کرده است که این  امر به “بحران معیشتی فرودستان دامن زده است».

در بخشی از این بیانیه آمده است که  از زمان شیوع بیماری کرونا ،  تاکنون “۷۰ درصد زنان کارگر اخراج و از کار بی‌کار شده‌‌اند”.

بر اساس آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول که در نیمه فروردین سالجاری منتشر شده است :   نرخ بیکاری  در ایران سال گذشته ۱۱.۲ درصد بوده و امسال نیز به ۱۱.۷ درصد خواهد رسید که انتظار می‌رود نرخ تورم در ایران طی سال جاری به ۳۹ درصد هم برسد.

در بیانیه سندیکاهای کارگری ایران نوشته شده است:  خط فقر برای یک خانوار ایرانی ساکن شهرهای بزرگ باید حداقل ۱۲ میلیون تومان باشد،اما دولت ایران در مسئله تعیین حداقل حقوق به این امر اعتنایی نداشته و «حتی به ناله‌ها و ضجّه‌های نمایندگان تشکل‌های مورد قبول و وابسته هم توجهی نکرده است».

سندیکاهای کارگری در این بیانیه به   “فقدان تشکیلات درون واحدهای کار و تشکیلات منطقه‌ای و سراسری کارگران” می‌پردازد و بر ایجاد این تشکیلات برای طلب کردن حق کارگران تاکید می‌کند و هشدار می‌دهد که “بدون چنین تشکیلات منسجم و سراسری، تاثیرات حضور و مبارزه‌ی کارگران خیلی چشم‌گیر نبوده و نتایج کار، حداقلی، بی‌پشتوانه و شکننده خواهد بود”.

در این بیانیه آمده است  که «اعتصاب، ایجاد تشکل‌های آزاد و مستقل کارگری، حق مسلم کارگران ایران است».

تشکل‌های امضاکننده این بیانیه عبارتند از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی فرهنگیان گیلان،انجمن صنفی معلمان مریوان_کردستان، کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز، انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز وزیویه، گروه فعالان زنان «بیدارزنی»، اتحاد بازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد سراسری بازنشستگان ایران، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کانون گفت‌وگوی بازنشستگان تامین اجتماعی.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۲۸ آوریل۲۰۲۱