جو بایدن: با متحدان‌مان برای جلوگیری از تهدید هسته‌ای ایران همکاری می‌کنیم

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در نخستین نطق خود در کنگرهٔ این کشور بر لزوم بازسازی اقتصادی و ترمیم روحیه جامعه تأکید کرد و همچنین بر مواضع سیاست خارجی خود پای فشرد.

در جریان سخنرانی بایدن، کامالا هریس، معون رئیس جمهوری و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پشت سر او قرار گرفته بودند. این نخستین بار است که هر دو شخصیت پشت سر رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی‌اش در کنگره، زن هستند.

احیای اقتصاد و تبدیل چالش به فرصت
رئیس جمهوری آمریکا که یکصد روز را در کاخ سفید سپری کرده، کوشید با لحنی بسیار صمیمانه نمایندگان هر دو حزب عمدهٔ کشورش را برای اجرای طرح‌های آینده خود مجاب کند و گفت: «آمریکا دارد از نو بر می‌خیزد.»

وی یادآوری کرد که دولتش در نخستین روزهای کار خود بودجه‌ای ۱.۸ تریلیون دلاری را برای احیای اقتصاد پس از بحران کرونا، برابری با رقبای جهانی از جمله چین، و نیز کمک به اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته است و افزود که آمریکا در حال تبدیل «خطر به امکان، بحران به فرصت و عقب‌نشینی به قوّت» است.

بازدارندگی شدید در برابر تهدید هسته‌ای حکومت ایران
جو بایدن همچنین برنامهٔ هسته‌ای ایران و کرهٔ شمالی را به یک میزان برای آمریکا و جهان خطرناک برشمرد و افزود: «ما به‌منظور برخورد با تهدید‌ این کشورها از راه دیپلماسی و بازدارندگی شدید، با متحدان‌مان همکاری تنگاتنگ خواهیم داشت.»

بایدن در حالی این سخنان را درباره ایران ایراد کرد که مذاکرات غیررسمی تهران با نمایندگان قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در وین، پایتخت اتریش در جریان است.

تأکید بر خروج آمریکا از افغانستان
وی که در ابتدای سخنانش بر بازیابی نقش رهبری آمریکا در جهان تأکید کرده بود دربارهٔ حضور نظامی این کشور در افغانستان گفت:‌ «رهبری آمریکا یعنی تمام کردن جنگ دائمی در افغانستان.»

وی با یادآوری این نکته که پسر خودش نیز سرباز بوده، گفت نبرد افغانستان هرگز بنا نبوده بیش از یک نسل از سربازان آمریکایی را درگیر کند و نیروهای این کشور اینک باید به خانه برگردند،‌ هرچند مقامات این کشور از دور مراقب تهدید‌های امنیتی خاور میانه خواهند بود.

زخم‌های نژادپرستی و تهدید تروریسم داخلی
جو بایدن در بخش دیگری از سخنان خود مرگبارترین خطر داخلی را برای آمریکا، به تأیید دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور، تروریسم حاصل از برتری‌طلبی نژادی برشمرد و از لزوم شفای روح و روان جامعه آمریکا سخن گفت.

آقای بایدن یادآوری کرد که دردیدارش با خانوادهٔ جورج فلوید، شهروند سیاهپوستی که حین بازداشت به دست پلیس جان داد، منقلب شده است و افزود که دختر کوچک جورج فلوید به وی گفته: «بابا دنیا را عوض کرد.»

جورج بایدن سپس گفت که اینک پس از محکومیت مسبب قتل جورج فلوید «می‌توان دید که دختر او تا چه حد حق داشت.»

مرگ جورج فلوید، شهروند سیاهپوست در هنگام بازداشت به دست پلیس، اعتراضات گسترده‌ای را در آمریکا برانگیخت و هفته گذشته هیات منصفه دادگاه مینیاپولیس دریک شووین، مامور سابق پلیس این شهر را در قتل جورج فلوید گناهکار شناخت.

جمهوریخواهان چه می‌گویند؟
معمولا هر رئیس جمهور‌ی ایالات متحده، در اواخر نخستین سال تصدی این کرسی در نشست مشترک سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان نطقی ایراد می‌کند که به «گزارش سالانه رئیس جمهوری از وضعیت کشور» معروف است. آقای بایدن تنها پس از سه ماه در چنین جلسه‌ای شرکت کرد.

گرچه سخنان پراحساس رئيس جمهوری آمریکا، در فضای کنگرهٔ این کشور عموما تأثیر مثبتی بر جا گذاشت اما اکثر جمهوریخواهان هنگام سخنرانی او سکوت اختیار کردند و کمتر به تشویق وی پرداختند.

شاید بتوان موضع مخالفان آقای بایدن را در این بخش از سخنان تیم اسکات، نمایندهٔ جمهوریخواه کارولینای جنوبی خلاصه کرد: «رئیس جمهور ما مرد خوبی به‌نظر می‌آید، اما ملّت ما به چیزی بیش از شعارهای توخالی نیاز دارد.»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۹ آوریل۲۰۲۱