۴سال تعلیق قطعی برای جودو ایران

کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو ساعاتی قبل خبر از چهار سال محرومیت قطعی فدراسیون جودو ایران داد. در حکم فدراسیون جهانی جودو، ایران متهم به دخالت دادن سیاست در ورزش و فشار بر ورزشکاران برای مبارزه نکردن با ورزشکاران اسرائیلی شده است.

این همان «پیروزی بزرگی» است که «آرش میراسماعیلی»، رییس فدراسیون جودو ایران یازدهم اسفند ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای رسمی از آن خبر داده بود.

او ادعا داشت تیم حقوقی کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودو ایران موفق شده است رای «دادگاه حکمیت ورزش» را برای برداشته شدن تعلیق فدراسیون جودو جلب کند. اما حالا جودو ایران به صورت قطعی دو المپیک پیاپی را از دست می‌دهد.

آرش میراسماعیلی پیش از این در دیدار خصوصی با امام جمعه همدان و براساس فایل صوتی که از این دیدار منتشر شد، تعلیق این فدراسیون به دلیل مبارزه نکردن با اسرائیل را «موهبت الهی» و «افتخار ورزش ایران» دانسته بود.


چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، فدراسیون جهانی جودو به دلیل آن‌چه دخالت مستقیم سیاست در امور ورزش و نقض اساس‌نامه خود می‌دانست، فدراسیون جودو ایران را به حالت تعلیق درآورد.

این تصمیم پس از اعلام پناهندگی «سعید مولایی» به کشور آلمان و اثبات ادعای این قهرمان پیشین جودو جهان مبنی بر ممانعت از مبارزه وی با ورزشکار اسرائیلی اتخاذ شد.

فدراسیون جودو ایران تصمیم فدراسیون بین‌المللی را خلاف واقعیت اعلام و به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرد. در دفاعیه این فدراسیون قید شده بود که هرگز تحت تاثیر نگاه سیاسی نبوده و هیچ فشاری از سوی هیچ نهاد حاکمیتی برای مبارزه نکردن جودوکاران ایرانی و اسرائیلی وجود نداشته است.

برای تشکیل جلسات دادگاه حکمیت ورزش، نیاز به حضور دو طرف این دعوا بود؛ سویی شاهدان فدراسیون جهانی جودو و سویی دیگر تیم حقوقی ورزش ایران.

اعضای تیم مذاکره کننده ایران را آرش میراسماعیلی، رییس فدراسیون جودو ایران، «مجید زارعیان» سرمربی تیم ملی جودو، «نصرالله سجادی» سرپرست‌ کاروان ایران در بازی‌های المپیک توکیو، «محمدرضا داورزنی» رییس فدراسیون والیبال و نماینده وزارت ورزش و جوانان و«امیرساعد» وکیل و حقوق‌دان ورزشی تشکیل می‌دادند. این آخرین نام، همانی است که امروز پیش از خبررسانی سایت رسمی دادگاه حکمیت ورزش، پیروزی جمهوری اسلامی در این دادگاه را اعلام کرد.

هم‌چنین فدراسیون جهانی جودو اعلام کرده بود که سعید مولایی به عنوان شاهد، «محمد منصوری» مربی سابق مولایی به عنوان مطلع و «وحيد سرلک» ملی‌پوش سابق ایران در این دادگاه علیه فدراسیون و سیاست ایران شهادت خواهند داد.

یازدهم اسفند سال ۱۳۹۹ دادگاه حکمیت ورزش نتیجه دادرسی به شکایت ایران از حکم فدراسیون جودو را به صورت علنی در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد.

دقایقی بعد امیر ساعد در صفحه اینستاگرام خود خبری را منتشر کرد که بلافاصله روی خروجی برخی از خبرگزاری‌های ایران نشست. او ادعا کرده بود که دادگاه حکمیت ورزش رای تعلیق فدراسیون جهانی جودو را شکسته و جودو ایران رفع تعلیق شده است.

اما با مرور حکم دادگاه حکمیت ورزش، نشانه‌ای از رفع تعلیق به چشم نمی‌خورد. قضات دادگاه نوشته بودند: «دادگاه داوری ورزش تشخیص می‌دهد که فدراسیون ایران تخلفات شدیدی مقابل قوانین فدراسیون جهانی جودو انجام داده و باید مطابق با مقررات فدراسیون جهانی جودو مجازات‌ شود. با این حال، هیات داوران دادگاه حکمیت ورزش نتیجه‌گیری کردند که نوع مجازات اعمال شده (تعلیق نامحدود) در این تصمیم، مطابق آیین‌نامه فدراسیون جهانی جودو، اساس قانونی ندارد. بر همین اساس، هیات تجدیدنظر تجدیدنظرخواهی را تأیید و تصمیم اخذ شده در تاریخ ۲۲ اکتبر را باطل کرد. این موضوع به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو برای تصمیمات بیشتر ارجاع داده می‌شود.»

در حقیقت، دادگاه حکمیت ورزش از فدراسیون جهانی جودو خواسته بود برای تعلیق خود، بازه‌ زمانی مشخصی را تعریف کند.

بهمن سال ۱۳۹۹، «ایران‌وایر» در گزارشی از شرط فدراسیون جهانی جودو برای فدراسیون ایران در دادگاه حکمیت ورزش خبر داده بود. در این گزارش نیز قید شده بود که شرط رفع تعلیق، برگزاری سریع یک رقابت نمایشی میان جودوکاران ایرانی و اسرائیلی است.

فدراسیون جودو ایران اما این حکم دادگاه حکمیت را پیروزی بزرگ حقوقی تاریخ ورزش ایران نامید. دقایقی بعد بخش «خبر ورزشی» شبکه۳ سیما به همین مناسبت گفت‌وگویی با آرش میراسماعیلی ترتیب داد و این پیروزی را به او تبریک گفت. خبرگزاری‌های «فارس»، «مهر» و «ایسنا» که خبر رفع تعلیق را پوشش خبری داده بودند اما دقایقی پس از انتشار بیانیه رسمی دادگاه حکمیت ورزش، گزارش‌های خود را از سایت‌هایشان حذف کردند.

حالا فدراسیون جودو ایران در حکم قطعی خود با اتکا به ماده ۲۸.۱ اساس‌نامه این فدراسیون بین‌المللی و وجود ادله و مدارک کافی مبنی بر تلاش‌های وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودو برای ممنوع کردن مبارزه ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی و البته نقض اساس‌نامه کمیته بین‌المللی المپیک، فدراسیون جودو ایران را به مدت چهار سال از حضور در تمامی رویدادهای بین‌المللی محروم کرد.

فدراسیون جودو ایران از سیاست‌زده‌ترین فدراسیون‌های ورزشی ایران است. آرش میراسماعیلی، رییس این فدراسیون سابقه مبارزه نکردن تعمدانه با حریف اسرائیلی در رقابت‌های المپیک آتن را دارد.

آرش میراسماعیلی در بازگشت به فرودگاه ایران، مورد استقبال «غلامعلی حداد عادل»، رییس وقت مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با ورزشکاران، آرش میراسماعیلی را ستود و گفت: «در این قضیه جوسازی فراوانی شد تا این اقدام محکوم شود ولی این جوان مؤمن ایرانی توانست آن‌ها را در انفعال و در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.»

همین‌طور «سیدمحمد خاتمی»، رییس جمهوری وقت مبلغی معادل ۱۲۵ هزار دلار امریکا جایزه نقدی به او پرداخت کرد.

از سویی دیگر، «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران هم سال ۱۳۹۱ مجموعه‌ای در بزرگراه «رسالت»، حد فاصل میدان رسالت و پل «سیدخندان» (محله «مجیدیه») را به نام آرش میراسماعیلی نام نهاد و آن را به رییس کنونی فدراسیون جودو ایران اهدا کرد.

آرش میراسماعیلی سال گذشته، «حسن کردمیهن» یکی از عوامل حمله به سفارت عربستان در تهران را به ریاست «کمیته فرهنگی» فدراسیون جودو و مشاور عالی ریاست فدراسیون منصوب کرده بود.

رییس فدراسیون جودو ایران هم‌چنین در دیدار با «حبیب‌الله شعبانی»، امام جمعه همدان، محرومیت جودو ایران از سوی فدراسیون جهانی جودو به دلیل مبارزه نکردن با اسرائیل را «موهبت الهی» و «افتخار ورزش ایران» نامیده بود.

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۳۰ آوریل۲۰۲۱