سالیوان: مذاکرات احیای برجام در وین در وضعیت نامشخصی قرار دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۱۰ اردیبهشت گفته است، همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین از جمله ایران درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای به طور «جدی» در حال مذاکره هستند، اما این مذاکرات فعلا در وضعیت «نامشخصی» است.

سومین دور از نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام با حضور هیئت های ایران و آلمان، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا در وین پایتخت اتریش در جریان است. هیئت آمریکا به صورت غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد. قرار است عصر شنبه نشست این کمیسیون به منظور بررسی و جمع‌بندی نتیجه کار گروه‌های کارشناسی سه‌گانه هسته‌ای، تحریمی و ترتیبات اجرایی برگزار شود.

به گزارش رویترز، جیک سالیوان گفته است: من قصد ندارم در مقطع فعلی درباره ماهیت مذاکرات صحبت کنم چون که آنها (مذاکرات) در محل مشخصی قرار ندارد. ما شاهد تمایل همه طرف‌ها، از جمله ایرانی‌ها، برای مذاکرات جدی در مورد محدودیت‌های رفع تحریم‌ها و مسیر بازگشت به برجام هستیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این (مذاکرات) در آینده در وین به نقطه اوج خود برای (دستیابی به) یک توافق خواهد رسید یا خیر.

براساس توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی موسوم به برجام در سال ۱۳۹۴، ایران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های اتمی خود را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا تعلیق شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بر بگیرد.

در همین راستا، دولت دونالد ترامپ برای آوردن ایران به پای میز مذاکره از سال ۲۰۱۷ با سیاست «فشار حداکثری» تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران از مذاکره با دولت ترامپ خودداری کرد و در واکنش به تحریم های آمریکا از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

دولت جو بایدن ابراز تمایل کرده است که به توافق هسته ای با ایران باز گردد. اما ایران حاضر نشده است در این خصوص با آمریکا به طور مستقیم مذاکره کند. به همین دلیل هیئت آمریکایی هم اکنون به طور غیر مستقیم و از طریق سایر اعضای برجام در این مذاکرات حضور دارد.

جیک سالیوان در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص حسن نیت ایران در این مذاکرات گفت، ایرانی‌ها به طور جدی برای مذاکرات جدی در مورد جزئیات آمده‌اند و تیم‌ها اکنون در حال کار بر روی جزئیات هستند.

همزمان با اظهارات آقای سالیوان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور ایران روند مذاکرات وین را «با وجود دشواری‌ها و اختلاف‌نظرموجود، مثبت و راضی‌کننده» توصیف کرد.

محمود واعظی گفت: «با وجود اینکه مذاکرات روزهای سرنوشت‌سازی را می‌گذراند و دارای دشواری‌هایی است اما فضای مثبتی در وین حاکم است و اگر روند با همین شکل پیش برود، شاهد پیشرفت‌هایی در این مذاکرات خواهیم بود.»

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای نیز گفته است روز گذشته با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیداری «بسیار پرثمر» در رابطه با برجام داشته است.

رویترز می‌گوید، اختلافات اصلی در مذاکرات وین بر سر این است که کدام تحریم‌های آمریکا باید رفع شوند، چه گامی‌هایی ایران می‌بایست برای بازگشت به تعهدات برجامی بردارد و ترتیبات زمانی اقدامات متقابل آمریکا و ایران چگونه باشد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱ مه ۲۰۲۱