بازداشت شماری از شهروندان در تجمعات روز جهانی کارگر

شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه، شماری از شهروندان در جریان تجمع روز جهانی کارگر در تهران و سنندج بازداشت شدند. از این میان عسل محمدی، هیراد پیربداقی و سعید ملایری در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل وزارت کار در تهران و شیث امانی و هوشنگ کریمی در جریان تجمعی مشابه در شهرک صنعتی شماره ۲ سنندج بازداشت شدند. با این حال برخی منابع کارگری از بازداشت تعداد بیشتری از شهروندان در جریان این تجمعات خبر داده اند. تجمعات روز جهانی کارگر روز جاری در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان، تبریز، رشت، ساری، قزوین، اراک، کرمانشاه، مشهد، اهواز، شوش، خرم آباد، مریوان، سروآباد، یزد، سنندج، تهران، کرج و … برگزار شده و در برخی موارد دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی را نیز به همراه داشته است. گفته می‌شود که پیش از برگزاری شماری از این مراسمات، نیروهای امنیتی و انتظامی در محل تجمعات حضور داشته‌ و سعی در امنیتی کردن فضا داشته‌اند.

در جریان این تجمعات که به مناسبت روز جهانی کارگر در شهرهای مختلف کشور از جمله در مقابل وزارت کار در تهران و در شهرک صنعتی شماره ۲ سنندج برگزار شده بود، عسل محمدی، هیراد پیربداغی و سعید ملایری در تهران و شیث امانی و هوشنگ کریمی در سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
برخی منابع کارگری نیز تعداد بازداشت شدگان این تجمعات را بیش از این تعداد عنوان کرده اند با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش، از تعداد دقیق و هویت شهروندان بازداشت شده اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گفته یک منبع مطلع «پیش از شروع مراسم نیروهای امنیتی و انتظامی در محل حضور داشتند و سعی داشتند تا از شکل گیری تجمع جریان کارگری مستقل جلوگیری کنند. در واقع سعی داشتند تا تجمع روز کارگر را تبدیل به مراسمی حکومتی کنند که با تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شده و به تمجید و تعریف از شرایط حال حاضر کارگران و اقدامات دولت اختصاص دارد.»

از میان این شهروندان عسل محمدی و هیراد پیربداغی پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود و دفاع از حقوق کارگران سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند.

تجمع روز جهانی کارگر روز جاری در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان، تبریز، رشت، ساری، قزوین، اراک، کرمانشاه، مشهد، اهواز، شوش، خرم آباد، مریوان، سروآباد، یزد، سنندج، تهران، کرج و … برگزار شده و در برخی موارد دخالت نیروهای انتظامی و امنیتی را نیز به همراه داشته است.

تجمع کنندگان در این مراسم شعارهایی از جمله “از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم”، “کارگر، دانشجو، معلم، اتحاد اتحاد”، “تامین اجتماعی چه اسم اشتباهی”، “درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید”، “وعده، وعید کافیه، سفره ما خالیه”، “دشمن ما همینجاست، دروغ میگن آمریکاست”، “همسان سازی کجا بود، دروغ، فریب، ریا بود” و … سر دادند.
همچنین کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر ضمن اعتراض به سیاست های ناکارآمد در خصوص مدیریت بحران کرونا در کشور و در پی آن تبدیل شدن محل کار کارگران مانند کارگاه ها و کارخانه ها به مراکز شیوع ویروس کرونا، سرکوب نظام­‌مند آزادی بیان کارگران و فعالان کارگری را محکوم کرد و خواهان به رسمیت شناختن حق آزادی بیان و اعتصاب برای همه‌ی گروه‌های اجتماعی و همچنین آزادی بی­‌درنگ و بی­ قید و شرط تمام زندانیان سیاسی از جمله کارگران و فعالان کارگری زندانی شد. به علاوه پانزده تشکل کارگری و صنفی در ایران با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر ضمن اعتراض به مدیریت ناکارآمد دولت در خصوص بحران کرونا در کشور و آسیب های جبران ناپذیر این ناکارآمدی به بدنه قشر کارگر، خواهان ایجاد یک شورای همکاری میان بخش‌های مختلف کارگران، کارمندان و مزدبگیران، معلمان، بازنشستگان، زنان، دانشجویان و بیکاران شدند تا جنبش‌های مطالباتی در گوشه کنار کشور به راحتی سرکوب نشوند.

سجاد شکری فعال کارگری محبوس در بند ۸ زندان اوین با انتشار یادداشتی که نسخه ای از آن به دست هرانا رسیده روز جهانی کارگر را گرامی داشته و از پرستاران، پزشکان و کادر درمانی که این روزها در مبارزه با کرونا از جان خویش مایه گذاشته‌اند، قدردانی کرده است.

همزمان با روز جهانی کارگر، مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز با ارائه یک گزارش آماری نگاهی داشته است به وضعیت کارگران در یک سال اخیر. در حالی که برآوردها از سطح بالایی از اعتراضات در جامعه کارگری حکایت می‌کند با این حال در یک سال گذشته و تا تاریخ ۷ اردیبهشت ماه، در مجموع گزارش خبری صرفا تعداد ۵۹۳ تجمع کارگری و ۷۳۸ تجمع صنفی به دست رسانه‌ها یا نهادهای مدنی رسید.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲ مه ۲۰۲۱