کارزار «رای نمی‌دهم» با هدف تحریم «فعال و گسترده» انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران راه‌اندازی شد

جمعی از تشکل‌ها و کنشگران سیاسی ایران با انتشار فراخوانی خواستار تحریم «فعال» و «هدفمند» انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شدند.

بنیان‌گذاران کارزار «رای نمی‌دهم» هدف از راه‌اندازی این کمپین سیاسی را بی‌اعتبارسازی تلاش جمهوری اسلامی برای ترمیم مشروعیت از دست رفته‌اش عنوان کردند. مهدیه گلرو، فعال مدنی مقیم سوئد، به‌عنوان سخنگوی این کارزار معرفی شده است.

در بخشی از متن فراخوانی که روز جمعه دهم اردیبهشت از سوی کارزار اجرایی این کارزار منتشر شد، آمده است که «موفقیت در تحریم گسترده انتخابات» در امتداد اعتراضات دی ۱۳۹۶ و مطالبات آبان ۱۳۹۸ موسوم به «آبان خونین» خواهد بود.

این فراخوان می‌افزاید که اعتراضات مردمی چند سال اخیر، فصلی جدید را در عرصه سیاسی ایران رقم زده و «مرکز ثقل اعتراضات را به بیرون از ساختار قدرت جمهوری اسلامی» منتقل کرده است.

انتشاردهندگان این فراخوان همچنین با اشاره به «نمایشی» بودن ماهیت انتخابات در جمهوری اسلامی، عدم مشارکت و خودداری از رفتن به پای صندوق‌های رای‌گیری را یک «کنش اعتراضی» در راستای «تغییر موازنه قوای اجتماعی به نفع تغییرات بزرگ و ساختاری» در سیاست ایران دانسته‌اند.

آن‌ها بر این باورند که «آزمودن تجربه ٢٤ ساله اصلاح‌طلبی، بیش از پیش ساختار انتخاباتی معیوب نظام و ناتوانی آن از حل مشکلات خرد و کلان کشور» از جمله فساد نهادینه‌شده، فقر گسترده و تبعیض و اختناق را آشکار کرده است.

این فراخوان در ادامه بر هم‌افزایی نیروها و تلاش مشترک و سازمان‌یافته به منظور «مشروعیت‌زدایی» حکومت ایران از طریق «تحریم فعال» انتخابات و صندوق‌های رای «تزئینی» تاکید می‌کند.

تقویم زمانی فعالیت‌های کارزار، بازه‌های «بین موعد ثبت نام تا تبلیغات»، «تبلیغات انتخاباتی» و «روز اخذ رای» را شامل می‌شود. قرار است برنامه‌ها و فعالیت‌های هر دوره به زودی اعلام شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود. این در حالی است که فضای انتخاباتی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، نارضایتی عمیق از عملکرد حکومت جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف و رقابتی و سالم نبودن انتخابات، سرد توصیف شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ مه ۲۰۲۱