قاچاق مواد مخدر در خدمت امپراتوری حزب‌الله لبنان

نشریه عرب‌نیوز نوشت به دنبال توقیف بیش از پنج میلیون قرص کپتاگون (نوعی مخدر) جاسازی‌شده در دل انارهایی از مبدأ لبنان در بندر جده، عربستان سعودی اعلام کرد که میوه‌ و سبزیجات لبنانی دیگر در این کشور جایی ندارند. همزمان، محموله‌ای جداگانه از قرص‌های آمفتامین جاسازی‌شده در انار ارسالی از مبدأ لبنان، در بندر دمام عربستان کشف شده بود.

عربستان در واکنش به این اقدام واردات و ترانزيت میوه و سبزی از لبنان را ممنوع کرد.

ولید البخاری، سفیر عربستان در لبنان نیز گفت که طی شش سال اخیر تلاش‌هایی برای قاچاق بیش از ۶۰۰ میلیون قرص از لبنان به عربستان صورت گرفته است.

میشال معوض، نماینده سابق پارلمان لبنان که در اعتراض به انتفجار بندرگاه بیروت در نیمه تابستان ۲۰۲۰ استعفا کرد، گفت که این کشاورزان و صادرکنندگان درستکار هستند که هزینه اقدامات قاچاقچیان کپتاگون را می‌پردازند.

او گفت:‌ «از صادرات موشک، شبه‌نظامیان و مواد مخدر چه چیزی عایدمان می‌شود؟» معوض بدون اشاره به نام حزب‌الله گفت که خاک لبنان باید بدون تحت حاکمیت کشور و بدون مقرهای امنیتی، تسلیحات غیرقانونی، موشک، اردوگاه‌های آموزش نظامی برای حوثی‌ها و کارخانه‌های تولید کپتاگون باشد.»

پیشتر ایندیپدنت فارسی به نقل از منابعی که نخواستند نامش فاش شود گزارش داده بود که بدون شک حزب‌الله، گروه اسلامگرا و تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، در پس محموله مواد مخدر کشف‌شده در عربستان سعودی است.

منابع دیگر نیز با اشاره به شهرت ارتباط حزب‌الله با تجارت مواد مخدر دارد، گفته‌اند که قرص‌های روان‌گردان کپتاگون در سوریه تولید می‌شوند و حزب‌الله تجارت آنها در سوریه و قاچاق مواد از طریق گذرگاه‌های مرزی قانونی و غیرقانونی میان سوریه و لبنان را در دست دارد، و شکی نیست که قرص‌های کپتاگون در آزمایشگاه‌های داخل سوریه تولید و به لبنان قاچاق شده‌اند تا به عربستان سعودی بروند.

مقام‌های امنیتی لبنان چهار نفر را به ظن ارتباط با محموله قاچاق بازداشت کرده‌اند. رسانه‌های محلی نیز می‌گویند که بار انار از سوریه آمده و پس از تغییر مبدأ بار از سوریه به لبنان در مجوز حمل‌ونقل، محموله از طریق بندر بیروت که فاقد دستگاه‌های اسکن و شناسایی مواد مخدر است، راهی عربستان سعودی شده است.

پیشتر در ماه آوریل، یونان با اطلاعاتی که از سازمان مبارزه با مواد مخدر آمریکا دریافت کرد، موفق به توقیف محموله‌ای چهار تنی از ماریجوانای جاسازی شده در تجهیزات تولید شیرینی شد که از لبنان به اسلواکی می‌رفتند. یونان گفت که سازمان مبارزه با مواد مخدر عربستان سعودی در این پرونده به یونان کمک کرد.

در ماه ژانویه، مستندی که از شبکه جهانی بی‌بی‌سی پخش شد نشان داد که پلیس ایتالیا ۸۵ میلیون قرص آمفتامین به وزن ۱۴ تن را می‌سوزاند. این قرص‌ها در ژوئن ۲۰۲۰ توقیف شده بودند. پلیس ایتالیا گفت که محموله از بندر لاذقیه در سوریه آمده بود.

در ابتدا گمان می‌شد که محموله متعلق داعش است اما مستند بی‌بی‌سی گفت که مبدأ آن دولت سوریه بوده و تجارت مواد مخدر یک منبع عمده مالی برای رژیم اسد در سوریه و متحدش حزب‌الله ‌است، و حاکمان سوریه و متحدان خارجی‌شان برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی غرب از این راه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

بزرگی محموله نیز نشان می‌داد که قرص‌ها در مقیاسی وسیع و در کارخانجات مجهز تولید شده‌اند، و با توجه به این که داعش بیشتر قلمرو خود را از دست داده، تولید آن ورای توانایی این گروه است و بنابراین مناطق تحت تسلط بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه احتمالا منبع تولید قرص‌ها است.

در سال‌های اخیر مقام‌های عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات متحده عربی و اردن مقادیر فراوانی قرص کپتاگون، عمدتا از مبدء سوریه را توقیف کرده‌اند.

حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله لبنان، در سخنانی اتهام دست داشتن در تولید آمفتامین را رد کرد و گفت:‌ «موضع ما مشخص است. تولید، فروش، خرید، قاچاق، و مصرف مواد مخدر از منظر دین ممنوع است. و در برخی موارد طبق قانون شرعت مجازات اعدام دارد.»

اما نهادهای مبارزه با مواد مخدر اروپایی و آمریکایی تردید ندارند که حزب‌الله از تجارت مواد مخدر سود می‌برد. یوروپل، سازمان اجرای قانون در اروپا، در گزارشی در سال ۲۰۲۰ هشدار داد که اعضای حزب‌الله از شهرهای اروپایی به عنوان مبنای تجارت «مواد مخدر و الماس‌» و پولشویی استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۸ وزارت خارجه آمریکا حزب‌الله را یکی از پنج سازمان مجرمانه جهان معرفی کرد. گزارش‌ها حاکی است که عملیات مجرمانه حزب‌الله اخیرا و به راهنمایی ایران و در تلاش برای کسب درآمد و جبران خسارت ناشی از تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است.

پلیس اسرائیل نیز به سهم خود حزب‌الله را به قاچاق حشیش به این کشور ‌متهم کرده است.

لبنان یکی از تولیدکنندگان اصلی ماریجوانا شناخته می‌شود، و این گیاه عمدتا در مناطق تحت تسلط حزب‌الله، در مجاورت بعلبک و هرمل کشت می‌شود.

سال گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی واشنگتن و همچنین وزارت خارجه آمریکا گفتند که شواهد متقنی مبنی بر فعالیت‌های مجرمانه حزب‌الله وجود دارد، از جمله قاچاق مواد مخدر در آمریکای جنوبی و اروپا.

از سال ۲۰۰۹ وزارت خزانه‌داری آمریکا لبنانی‌های بسیاری را به دلیل ارتباط با جرائم سازمان‌یافته، از جمله قاچاق مواد مخدر و پولشویی تحریم کرد.

حزب‌الله ارتباط‌های قدرتمند در منطقه مرزی میان پاراگوئه، آرژانتین و برزیل که تخمین زده می‌شود بیش از پنج میلیون لبنانی‌الاصل در آنجا هستند، تشکیل داده است و گمان می‌شود که روابط محلی فعالیتهای مجرمانه حزب‌الله را لاپوشانی می‌کنند.

آنتوان کنعان، سردبیر نشریه لبنانی «لا ریویو»‌ می‌گوید شکی نیست که حزب‌الله پشت محموله قاچاق قرص‌های کپتاگون جاسازی‌شده در انار به جده بو. او ضمن اشاره به این که انار جزو محصولات صنعتی لبنان نیست و عمدتا در سوریه کشت انبوه می‌شود، گفت که به احتمال بالا قرص‌ها در لبنان در انارهای آمده از سوریه جاسازی شده‌اند.

او گفت مقدار قرص‌های مورد سوال وجود حزب‌الله یا دست‌کم مشارکت آن را ثابت می‌کند چرا که در لبنان همه‌ چیز با همدستی پیش می‌رود، حتی قاچاق مواد مخدر.

او گفت:‌ «به نظر من حزب‌الله بزرگترین تامین‌کننده کپتاگون در خاورمیانه است و امکان ندارد که یک تاجر مستقل لبنانی و یا حتی دولت سوریه، جرات کند که بدون حزب‌الله در این کار موفق شود.

کنعان گفت مواد مخدر کشف‌شده در عربستان سعودی، احتمالا قرار بود به دست حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن برسد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۵ مه ۲۰۲۱