دستکم ۱۶ تجمع اعتراضی برگزار شد/ ضرب و شتم دانش آموزان معترض توسط نیروی انتظامی

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، شماری از دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم تحصیلی دستکم در ۱۴ شهر از جمله بروجرد، تهران، قزوین، سمنان، کرج، شهرکرد، شیراز، زنجان، خرم آباد، یزد، تبریز، بیرجند، اردبیل و فولادشهر در مقابل ساختمان آموزش و پرورش شهرهای خود، جمعی از پرسنل راهبر متروی تهران در محوطه‌ی شرکت بهره‌برداری مترو و همچنین گروهی از اپراتورهای شرکتی برق غرب کشور در مقابل ساختمان ساختمان اداره برق منطقه‌ای واقع در کرمانشاه، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. لازم به ذکر است که تجمع دانش آموزان معترض در شهر های یزد و فولادشهر با ورود نیروهای انتظامی منجر به خشونت و ضرب و شتم شماری از آن‌ها شد.

این دانش‌آموزان جهت پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا و تامین امنیت سلامت خود و شهروندان، خواهان “برگزاری امتحانات نهایی به شیوه مجازی و آنلاین” هستند.

تجمع دانش آموزان مقطع نهم و دوازدهم تحصیلی در یزد و فولادشهر با ورود نیروهای انتظامی منجر به خشونت و ضرب و شتم شماری از آن‌ها شد و در پی این اقدام دانش آموزان معترض شعارهایی از قبیل”نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم” را سر دادند.

از جمله شعار های دیگر دانش آموزان معترض می توان به “حضوری؛ کفن می‌خواد نداریم نداریم”، “امتحان حضوری، نمی‌خوایم نمی‌خوایم” و “امتحان حضوری، با کرونا نمیشه نمیشه” اشاره کرد.

جعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان تبریز در این خصوص گفت: برگزاری امتحانات پایه‌های مهم (نهم و دوازدهم) به صورت حضوری تصمیم کشوری است و قطعا با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری برگزار خواهد شد.

کمیته مدیریت کرونا در ایران روز دو شنبه در این خصوص مدعی شد: “آزمون‌های حضوری در مکان‌های باز و دارای تهویه هوا برگزار می‌شود”.

از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به صورت حضوری نگرانی‌هایی را برای آن‌ها و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است.

تجمع پرسنل راهبر متروی تهران
به گزارش کانال رسمی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن، امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، جمعی از پرسنل راهبر متروی تهران، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در محوطه‌ی شرکت بهره‌برداری مترو، تجمع اعتراضی برپا کردند.

شهروندان معترض اهم مطالبات خود را “اعمال حق جذب و سختی کار، قرار گرفتن در اولویت واکسیناسیون، اصلاح عناوین شغلی، اجرای کامل بخشنامه‌‌های افزایش دستمزد کارگری مصوب شورای عالی کار، عدم اجرای طرح حذف راهبر کمکی قطار، اصلاح فرمول و نحوه محاسبه مالیات بر حقوق پرسنل، رفض تبعیض میان کارکنان عملیاتی و پرسنل ستادی و همچنین احیا و اجرای دستورالعمل تامین تجهیزات انفرادی راهبران” عنوان کردند.

تجمع اپراتورهای شرکتی برق غرب کشور
به گزارش ایلنا، امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، گروهی از اپراتورهای شرکتی برق غرب کشور، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان اداره برق منطقه‌ای واقع در کرمانشاه، دست به تجمع اعتراضی زدند.

این اپراتورها می‌گویند: “بخشنامه‌های مزدی وزارت کار برای ما به خوبی اجرا نمی‌شود. دستمزد و مزایای مزدی ما نسبت به رسمی‌ها و قراردادی‌ها بسیار پایین‌تر است و در سال جدید افزایش مزدی به درستی برای ما اعمال نشده و حقوق ما به نسبت تورم و کاری که انجام می دهیم، بسیار پایین است”.

آنها افزودند: آنچه وزارت نیرو و برق منطقه‌ای به عنوان حقوق و دستمزد پرسنل به شرکت‌ها پرداخت می‌کنند، نصیب کارگران نمی‌شود.

این اپراتورها که کار برق فشار قوی را انجام می‌دهند، خواستار تبدیل وضعیت و عقد قرارداد با خود برق منطقه‌ای هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۶ مه ۲۰۲۱