شورای نگهبان به دستور خامنه ای ،حضور “فرماندهان عالی سپاه پاسداران ” در انتخابات ریاست جمهوری را قانونی کرد

شورای نگهبان، نهاد بالادستی انتصابی و ناظر بر مجلس ایران، و تابع دستورات مستقیم رهبری ، حضور “فرماندهان عالی” نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر را به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصویب کرد.

پیشتر هم علی خامنه‌ای، با طرح ایده “دولت جوان حزب‌ اللهی”، فضای انتخابات ریاست جمهوری را برای حضور نظامیان مهیا کرده بود.

بسیاری از سرداران سپاه پاسداران ایران خود را مصداق این ایده خامنه‌ای دانستند و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را به میدانی برای حضور و رقابت میان خود تبدیل کردند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در فایل صوتی منتشر شده‌اش در چندین مورد از اولویت «میدان» و نگاه نظامیان بر سپهر سیاسی و تصمیمات دیپلماتیک سخن گفته بود و نسبت به پیامدهای آن هشدار داد.

“طحان نظیف”، از اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران از اصلاح مصوبه سال ۱۳۹۶ آن شورا در خصوص شفاف‌سازی «معیارها و شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری» و ابلاغ آن به وزارت کشور خبر داد.

وی گفته است: آیین نامه جدید “ضوابط ثبت نام‌ انتخابات ریاست جمهوری” مصوب شورای نگهبان که در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۴۰۰ مورد استناد قرار خواهد گرفت، شامل این موارد است:- بازه سنی نامزدها باید بین ۴۰ تا ۷۵ سال باشد.- نامزدها حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند.- کاندیداها باید سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشد.- وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می توانند کاندید شوند.

مصوبه جدید شورای نگهبان و نامزدی سپاهیانی چون سعید محمد، رستم قاسمی، حسین دهقان، محمدباقر قالیباف و محسن رضایی نه تنها شاهدی بر تقابل “میدان” و “سیاست” مورد اشاره ظریف است بلکه از تسخیر کلیت سپهر سیاسی توسط نظامیان در جمهوری اسلامی خبر می‌دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو پیام اسرائیل، ۶ مه ۲۰۲۱