جامعه جهانی بهایی: آزار بهاییان ایران با شدت بسیار بیشتری ادامه دارد

جامعه جهانی بهایی روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از«تشدید اخیر آزار و اذیت‌ها علیه بهاییان در ایران» ابراز نگرانی کرد.

این جامعه در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیو فردا قرار گرفته است، اعلام کرده که موج اخیر، حاکی از پیاده‌سازی برنامه گسترده‌تر حکومت ایران برای افزایش آزار و سرکوب این جامعه است که بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیر مسلمان کشور به شمار می‌رود.

جامعه جهانی بهایی از «موجی از یورش به منازل و دستگیری‌های خودسرانه و بی‌دلیل» در سراسر ایران خبر داده و اعلام کرده است که تاکنون منازل ده‌ها بهایی در شهرهای شیراز و بهارستان اصفهان مورد حمله قرار گرفته و منجر به بازداشت بیش از ۲۰ بهایی شده است و تعداد بیشتری نیز هر زمان امکان دارد به زندان فراخوانده شوند.

به گفته جامعه جهانی بهایی، «یورش‌ها و دستگیری‌ها، جدیدترین نمونه‌ از فهرست بلند آزار و اذیت‌های اخیر بهاییان ایران است، از جمله توقیف زمین‌ها و املاک بهاییان در روستای ایول در استان مازندران، مصوبه‌ای محرمانه از کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب شهرستان ساری جهت کنترل و سرکوب بهاییان، و منع بهاییان تهران از دفن عزیزان‌شان در قطعه‌ای از گورستان خاوران که قبلاً به آن‌ها اختصاص داده شده بود».

جامعه جهانی بهایی این وقایع را «یک کارزار وسیع دولتی» دانسته که «هدفش نابودی سیستماتیک» این جامعۀ «به عنوان یک جامعه زنده و پویا است».

پیشتر، سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی در دفتر سازمان ملل در ژنو، روز دوم اردیبهشت اعلام کرده بود که بهاییان تهران از دفن مردگان‌شان در بخشی از گورستان خاوران که مربوط به گورهای دسته‌جمعی نیست، منع شده‌اند.

خانم فهندژ در صفحه توئیتر خود با بیان این‌که نمایندگان بهشت زهرا می‌خواهند بهاییان را «مجبور» کنند به‌جای قسمت معمول در گورستان خاوران (معروف به گلستان جاوید)، درگذشتگان خود را در بخش گورهای دسته‌جمعی اعدام‌شدگان زمان انقلاب دفن کنند گفته بود این در حالی است که آن قسمت معمول «حداقل برای ۵۰ سال آینده جا دارد».

دیان علایی، نمایندهٔ جامعهٔ بین‌المللی بهایی در سازمان ملل متحد در ژنو، هم گفته است که «وقایع اخیر نشان داده است که وحدت و همبستگی در کانون دستاورد‌های حقوق بشری برای همهٔ ایرانیان قرار دارد. این حمایت و همبستگی برای پاسخ به تشدید آزار و سرکوب بهاییان ایران که در حال حاضر در جریان است بسیار ضروری است».

در چهار دهه گذشته گزارش‌های متعددی درباره بازداشت، اعدام و محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌ها و حق امرار معاش منتشر شده است و حتی گورستان‌های پیروان این آیین مورد بی‌احترامی قرار گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ مه ۲۰۲۱