گردان‌های «القسام» بیش از ۱۰۰ راکت به اسرائیل پرتاب کردند؛ تاکتیک جدید حماس و شب خونین غزه

شهر اورشلیم در اطراف مسجدالاقصی از عصر دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ صحنه درگیری میان پلیس اسرائیل و شماری از فلسطینی‎‌ها بود. این درگیری تا نیمه‌های شب ادامه یافت.

درگیری نظامی‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها در خیابان‌های اطراف مسجدالاقصی تا نیمه‌های شب ادامه یافت و علاوه بر اورشلیم در شهرهای ناصره و حیفا نیز شماری از اعراب تظاهرات کردند
همزمان ده‌ها راکت از غزه به سوی اسرائیل پرتاب شد که پدافند اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» اغلب آنها را رهگیری و منهدم کرد؛ در واکنش به این حملات ارتش اسرائیل دو موضع پرتاب راکت و دو پایگاه نظامی در غزه و هشت عضو حماس را هدف قرار داد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌ وزیر اسرائیل در واکنش به موشک‌پرانی از غزه به اسرائیل هشدار داد «واکنش ما شدید خواهد بود. ما هیچگونه صدمه‌ای را علیه کشور، پایتخت، شهروندان و سربازان خود تحمل نمی‌کنیم. کسانی که به ما حمله می‌کنند، هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد.»

هزاران اسرائیلی دوشنبه در خیابان‌های اورشلیم آیین «یکپارچگی پایتخت» خود را جشن گرفتند و در حال نماز خواندن بودند که شماری از مسلمانان افراطی‌ آغاز به درگیری کردند
پایگاه خبری «عرب نیوز» گزارش داد در حمله اسرائیل به نوار غزه دست‌کم ۲۰ نفر از جمله ۹ کودک کشته شدند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با لحنی تند شلیک راکت به اسرائیل را محکوم کرد و از همه طرفین خواست که اوضاع را آرام کنند. او تأکید کرد «به شدت نگران وضعیت اسرائیل، کرانه باختری و نوار غزه و درگیری‌های خشونت‌آمیز در اورشلیم هستیم.»

«عرب نیوز» نوشت در حمله اسرائیل به غزه غیرنظامیان نیز کشته و مجروح شدند که شماری از آنها کودک بودند
یک مقام دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود به «عرب نیوز» گفت که سازمان ملل، مصر و قطر که بطور مداوم بین اسرائیل و حماس میانجیگری می‌کنند در تلاش هستند این درگیری را متوقف کنند.

مواضع حماس در غزه هدف قرار گرفته شد
ابو عبیده سخنگوی «گردان‌های قسام»، شاخه نظامی حماس، تهدید کرده اسرائیل پاسخ «جنایات و تجاوزات» خود را خواهد داد. «این پیامی است که دشمن باید آن را به خوبی بفهمد.»

در یک سوی مسجد‌الاقصی درگیری جریان داشت و شعله‌های آتش زبانه می‌کشید و در سمت دیگر آن شهروندان اسرائیل تجمع کرده بودند.

در پی این رویدادها ارتش اسرائیل تمرین‌ها و رزمایش خود را که از یکشنبه آغاز شده بود متوقف کرد. این رزمایش شبیه‌سازی یک ماه جنگ فراگیر در تمام جبهه‌ها از شمال تا جنوب بود.

با وخامت اوضاع در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی، شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار کرد.

به نظر می‌رسد تاکتیک حماس در این دور از تهدید علیه اسرائیل سه مرحله داشته است:
۱) ایجاد آشوب شهری
۲)پرتاب شمار زیادی راکت به صورت رگباری تا سیستم «گنبد آهنین» را به صورت حداکثری درگیر کند. در «بارانی از موشک‌ها» که قبلا محسن دهنوی نماینده مجلس شورای اسلامی پس از راکت‌پرانی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی به تأسیسات اتمی دیمونا به آن اشاره کرده بود، تعدادی از راکت‌ها به چند نقطه از نواحی مرکزی و جنوبی اسرائیل اصابت کرد. تخمین زده می‌شود بیش از ۱۰۰ راکت از غزه به اسرائیل پرتاب شده است.
۳) استفاده از موشک‌های متوسط «بدر» با شناسایی نقاط کور سیستم دفاعی اسرائیل.

طبق معمول نیروهای حماس لانچرهای پرتاب راکت را در مناطق مسکونی مستقر کرده و نیروهای آنها نیز برای پنهان ماندن از تیررس اسرائیل در مناطق شهری مستقر شدند تا حمله به مواضع آنها تلفات انسانی در میان غیرنظامی‌ها را بالا ببرد و آنها خوراک کافی برای تبلیغات داشته باشند. شهروندان بی‌گناه همواره برای گروه‌های جهادی و تروریستی اسلامی از جمله حماس کاربرد تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند تا فشار بین‌المللی از سوی رسانه‌ها و سیاستمداران علیه اسرائیل بیشتر شود.

در حملات اخیر که برای نخستین بار موشک به اورشلیم اصابت کرد، بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل برای ۴۸ ساعت تا شعاع ۸۰ کیلومتری از نوار غزه وضعیت فوق‌‌العاده اعلام کرد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۱ مه ۲۰۲۱