رئیس بانک مرکزی: به دستور خامنه‌ای، نرخ ارز باید کاهش یابد

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش نرخ ارز در هفته‌های اخیر اظهار داشت به دستور رهبر جمهوری اسلامی باید ارزش پول ملی افزایش یابد که این یعنی نرخ ارز باید کاهش یابد.

عبدالناصر همتی که در برنامه گفتگوی ویژه خبری صداوسیما شرکت کرده بود، در مورد نقش بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز گفت که عوامل مؤثر بر بازار ارز به دلیل مداخله بانک مرکزی نیست. بلکه ناشی از مداخله ارز صادرکنندگان است و بانک مرکزی به‌عنوان بازار ساز موظف به ممانعت از نوسانات ارز است.

او تأکید کرد: «روش مدیریت بازار ارز سه سال است که تغییر کرده است، روش ما ارز پاشی نیست و در این راستا بازار متشکل ارزی ایجاد شده است و امروز بانک مرکزی یک دلار هم در نیما عرضه نداشته است.»

به گفته همتی، روند نزولی قیمت ارز در هفته‌های اخیر به دلیل اثرات روانی انتظارات مردم از مذاکرات وین است.

سال جدید در حالی آغاز شد که قیمت دلار در بازار آزاد نزدیک به ۲۴۷۵۰ تومان بود. اما با گذشت زمان و شروع مذاکرات وین، قیمت روند نزولی به خود گرفت. از ابتدای اردیبهشت امسال تاکنون نرخ دلار از ۲۳۴۰۰ تومان به ۲۰۷۰۰ تومان کاهش داشته است. این ریزش باعث شده تا خرید دلار در بازار نیز کاهش یابد که خود این موضوع بر تداوم روند کاهش مؤثر بوده است.

نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین شاخص بر اقتصاد کشور، برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز بسیار مهم است. اگرچه کاهش نرخ ارز برای مصرف‌کننده مثبت ارزیابی می‌شود، اما با دلیل افزایش هزینه‌های تولید، نگرانی صاحبان کالا از این جهت است که کاهش نرخ ارز به کاهش صادرات و ارزش صادراتی و حجم کالاها منجر شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که این روند کاهشی موقتی خواهد بود و به‌زودی مجدداً شیب قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

در سال ۹۹ قیمت دلار با رشد نزدیک به ۱۰۰ درصدی از قیمت تعالیحدود ۱۵ هزار تومان در ابتدای سال به حدود ۳۲ هزار تومان در شهریورماه رسید و بعد از آن بار دیگر التهابات فروکش کرد و قیمت دلار به محدوده ۲۰ هزار تومان نزدیک شد.

درآمدهای کشور در حوزه نفتی وابستگی زیادی به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران دارد. در صورتی که ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند، با فرض قیمت نفت ۵۰ دلاری، درآمدهای نفتی کشور در سال جاری به حدود ۱۸ میلیارد دلار می‌رسد.

بر اساس اختلاف تورم داخلی و خارجی و تعدیل قیمت دلار بر اساس سال پایه، قیمت تعادلی دلار می‌بایست در بازه ۲۰ تا ۲۴ هزار تومان قرار بگیرد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند در صورتی که اتفاقاتی از جنس عدم رفع تحریم‌های اقتصادی رخ دهد قیمت دلار به بالای ۳۰ هزار تومان حرکت کرده و در صورتی که همه تحریم‌های اقتصادی رفع شود، قیمت دلار در بهترین حالت در مدت کوتاهی به طور دستوری به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۱۱ مه ۲۰۲۱