هیراد پیربداقی برای تحمل حبس بازداشت شد

هیراد پیر بداقی، فعال مدنی چپ‌گرا، روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه پس از مراجعه به اداره پلیس امنیت گیشا در تهران، بدون اطلاع قبلی بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت شش ماه خود به زندان اوین منتقل شد.

این فعال مدنی اوایل اسفندماه ۱۳۹۸ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

برخی از منابع نزدیک به پیر بداقی در توئیتر اعلام کرده‌اند که او به همراه دو تن از دوستانش به‌نام‌های عسل محمدی و سعید ملایری صبح امروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) و برای تحویل گرفتن گوشی موبایل و لوازم شخصی‌ای که در هنگام بازداشت از او گرفته شده بود، به مقر پلیس امنیت مراجعه کرده بودند.

بر پایه اعلام این منابع، بازداشت این فعال مدنی به‌دلیل دفاع از کارگران هفت تپه بوده است. هیراد پیربداقی در روز ۱۲ مردادماه ۱۳۹۸ به‌همراه دو تن دیگر از دوستانش به‌نام‌های فرید لطف‌آبادی و رهام یگانه به هنگام برگزاری دادگاه متهمان پرونده زندانیان نیشکر هفت‌تپه در همبستگی با آنان مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند اما نیروهای امنیتی آنها را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

کانال تلگرام «اتحادیه آزاد کارگران ایران» به‌نقل از منابع نزدیک به این فعالان مدنی، اتهام مطرح شده علیه فرید لطف‌اللهی و رهام یگانه را «اخلال در نظم و آسایش عمومی» به خاطر حضور در کنار خانواده‌های کارگران بازداشتی هفت‌تپه و اتهام هیراد پیربداقی را علاوه بر آن، «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به بهانه فعالیت در کمپین هفت‌تپه و نشریه گام اعلام کرده بود. پیر بداقی برای آزادی موقت خود مجبور به تودیع وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به دادگاه انقلاب تهران شده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۶ مه ۲۰۲۱