تنش در خاورمیانه؛ شورای امنیت برای سومین بار تشکیل جلسه می‌دهد

دبیرکل سازمان ملل از اسرائيل و حماس خواسته حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و به هر قیمتی از حمله به غیرنظامیان و مراکز رسانه‌ها خودداری کنند. بعدازظهر یک‌شنبه شورای امنیت برای سومین بار در هفته جاری نشست برگزار می‌کند.

حملات متقابل موشکی و هوایی حماس و اسرائیل علیه یکدیگر شامگاه شنبه ۱۵ مه نیز همچنان ادامه داشت. ارتش اسرائیل گفته خانه‌های چندین فرمانده بلندپایه حماس را در غزه مورد حمله قرار داده است.

در مقابل شبه نظامیان فلسطینی نیز موشک‌های متعددی از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک کردند که به مرکز و جنوب این کشور اصابت کرده است.

آنتونیو گوترش‌، دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتن‌داری دو طرف شد. سخنگوی او گفته که تخریب ساختمان چند طبقه‌ای که دفاتر دو رسانه الجزیره و آسوشیتدپرس در آن قرار داشتند گوترش را “عمیقا متاثر” کرده است.

دبیرکل سازمان ملل به دو طرف هشدار داده که هرگونه حمله خودسرانه به غیرنظامیان و مراکز رسانه‌ای نقض حقوق بین‌الملل است و به هر قیمتی شده باید از آن پرهیز کرد.

او همچنین گفته از شنیدن خبر کشته شدن ده عضو یک خانواده در بمباران غزه توسط اسرائيل “به شدت مایوس و ناامید” شده است. روز شنبه در اثر بمباران یک ساختمان سه طبقه در محل اسکان پناهجویان در غرب نوار غزه توسط اسرائیل هشت کودک و دو زن که همگی عضو یک خانواده بودند کشته شدند.

محمد الحدیدی که فرزندانش در میان این کشته شدگان بودند، گفته “آنها نه سلاح داشتند و نه موشکی شلیک کرده بودند”.

شورای امنیت سازمان ملل برای سومین بار در هفته جاری قرار است امروز بعدازظهر (یک شنبه ۱۶ مه) در نیویورک تشکیل جلسه دهد.

به گفته ارتش اسرائیل از روز دوشنبه تا کنون حدود ۸۰۰ نقطه در نوار غزه مورد حمله هوایی این نیرو قرار گرفته است. به گفته مقامات وزارت بهداشت در غزه در اثر این حملات حداقل ۱۴۷ نفر کشته شدند که ۴۱ تن آنها کودک بودند. ۱۱۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

شبه نظامیان فلسطینی نیز در این مدت حداقل ۲۳۰۰ موشک به سمت اسرائيل شلیک کرده‌اند. در اثر این حملات ۱۰ نفر کشته شدند که یکی از آنها کودک و یکی هم سرباز بوده است. ۶۳۶ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۶ مه ۲۰۲۱