بحران غزه؛ جو بایدن با نتانیاهو و محمود عباس جداگانه صحبت کرد

با تداوم تنش‌ها میان ارتش اسرائیل و شبه نظامیان حماس در نوار غزه، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه شنبه ۲۵ اردیبهشت، به‌طور جداگانه طی تماسی تلفنی با نخست وزیر اسرائيل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت‌وگو کرد.

بنیامین نتانیاهو در دومین گفت‌وگوی تلفنی خود با جو بایدن از زمان آغاز درگیری‌ها در یک هفته گذشته، بار دیگر به او اطمینان داد که اسرائیل «تا آن‌جا که در توان دارد مانع صدمه خوردن غیرنظامیان بی‌گناه خواهد شد».

در اطلاعیه دفتر نخست وزیر اسرائیل آمده است که در جریان این مکالمه تلفنی، بنیامین نتانیاهو از جو بایدن به دلیل حمایت آمریکا از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» قدردانی کرد.

این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در توئیتی که روز شنبه ۲۵ اردیبهشت منتشر کرد از تماس مستقیم آمریکا با اسرائیل در پی حمله هوایی به ساختمان محل استقرار دفترهای رسانه‌های بین‌المللی در غزه و انهدام آن خبر داد.

یک ساعت پیش از حمله، ارتش اسرائیل طی تماس تلفنی به ساکنان این ساختمان ۱۲ طبقه که شماری واحد مسکونی نیز در آن قرار دارد، درباره تخلیه محل هشدار داده بود.

اسرائيل در روزهای گذشته اعلام کرد اماکنی را که گروه حماس به‌طور مخفیانه استفاده می‌کند، هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری رسمی فلسطینی‌ها موسوم به «وفا» نیز گزارش داد که رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه طی تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بر حمایتش از راهکار دو کشوری (لزوم تشکیل کشوری برای فلسطینیان در جوار اسرائیل) تاکید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین مخالفتش را با اخراج فلسطینی‌ها از محله «شیخ جراح» در شرق اورشلیم/بیت‌المقدس اعلام کرد. او گفت که ایالات متحده در حال تلاش است تا با همکاری طرفین درگیر، از خشونت‌ها در منطقه کاسته شود.

این نخستین تماس تلفنی دو رهبر از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در ماه ژانویه است. دولت آقای بایدن پس از روی کار آمدن اعلام کرد که کمک‌های اقتصادی و انسانی به فلسطینیان را از سرخواهد گرفت و برای بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشینگتن نیز تلاش خواهد کرد.

جو بایدن روز جمعه فرستاده‌ای را با هدف تلاش برای پایان دادن به بحران کنونی، راهی تل‌آویو کرد.

دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، از آغاز ماه رمضان بر سر اختلاف در خصوص مالکیت چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد که در آخرین جمعه ماه رمضان به درگیری‌های گسترده در «حرم شریف» منجر شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۶ مه ۲۰۲۱