ادامه پرتاب موشک به اسرائیل و حمله هوایی به غزه

به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی و هشدار سازمان ملل، حملات هوایی اسرائیل به غزه و حملات موشکی حماس همچنان ادامه دارد. شمار کشته‌شدگان فلسطینی دست‌کم ۱۹۷ نفر اعلام شده است. آنتونیو گوترش نسبت به احتمال گسترش جنگ هشدار داده است.

حملات هوایی اسرائیل به غزه در ساعات بامدادی روز دوشنبه ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) ادامه یافته است. این حملات به محض تاریک شدن هوا ادامه یافته است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از چندین حمله هوایی در نقاط پرجمعیت نوار ساحلی غزه توسط اسرائیل خبر داده است. این در حالی است که ارتش اسرائیل اعلام کرده است که هدف این حملات نابودی “هسته‌های تروریستی” در غزه بوده است.

از آغاز حملات هوایی اسرائیل به غزه و همچنین حملات موشکی حماس به خاک اسرائیل یک هفته می‌گذرد. به‌رغم تلاش‌های بین‌المللی، رویارویی نظامی اسرائیل و فلسطینیان همچنان ادامه دارد.

گفته می‌شود که نیروی هوایی اسرائیل ظرف هفت روز گذشته حدود ۶۵۰ حمله هوایی به غزه داشته است. بر اساس آمارهای منتشر شده دست‌کم ۱۹۷ نفر در اثر این حملات هوایی کشته شده‌اند. آمار قربانیان این حملات هوایی تنها در روز یکشنبه ۱۶ ماه مه بیش از۴۰ نفر اعلام شده است.

اسرائیل نیز اعلام کرده است که از زمان آغاز حملات موشکی تا کنون، ۱۰ اسرائیلی کشته شده‌اند. حماس تا کنون ۳۱۰۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده است. گفته می‌شود که پدافند هوایی “گنبد آهنین” موفق به انهدام ۱۲۱۰ موشک شده است.

۴۵۰ موشک دیگر پرتاب شده در نوار غزه فرود آمده‌اند. افزون بر آن گفته می‌شود که سامانه پدافند هوای اسرائیل با بهره گرفتن از رادار موفق به رهگیری موشک‌ها شده و بسیاری از موشک‌ها را پیش از اصابت به زمین در هوا منهدم کرده است.

تلاش‌های دیپلماتیک

تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به دور جدید خشونت در خاورمیانه تا کنون موثر نبوده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از گسترش غیرقابل کنترل جنگ به کل منطقه سخن گفته است.

او همچنین هشدار داده است که ادامه این دور جدید از خشونت می‌تواند باعث تقویت نیروهای افراط‌‌گرا در کل منطقه شود.

شورای امنیت سازمان ملل نیز نسبت به ادامه درگیری‌ها هشدار داده است. این در حالی است که تلاش اعضای شورای امنیت برای صدور بیانیه‌ای مشترک برای سومین بار به علت مخالفت آمریکا ناموفق بوده است. آمریکا مستقلا برای پایان دادن به منازعات خاورمیانه تلاش می‌کند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۷ مه ۲۰۲۱