دادستانی بحرین بانک مرکزی ایران و چند بانک دیگر جمهوری اسلامی را به پولشویی بیش از ۱,۳ میلیارد دلار متهم کرد

خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد که دادستانی کل بحرین از بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر به اتهام پولشویی بیش از ۱,۳ میلیارد دلار به دادگاه کیفری این کشور شکایت کرد.

علی بن فاضل البوعینین، دادستان کل بحرین، در این‌باره گفت در جریان تحقیقات فشرده دادستانی در مورد جرایم پولشویی برخی مقام‌های بانک آینده در بحرین و بانک‌های ایرانی مرتبط با آن در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، فعالیت‌های غیرقانونی چند بانک دیگر نیز افشا شد.

نتیجه تحقیقات دادستانی نشان می‌دهد که بانک مرکزی ایران دستورالعمل استفاده از سامانه‌ جایگزینی را به بانک آینده بحرین ابلاغ کرده که برای انتقال پول در تراکنش‌های بانکی تأیید نشده است.

هدف از استفاده از این سامانه، پنهان کردن منبع و گردش پول انتقالی از طریق آن و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه نهادهای ایرانی در زمینه نقل و انتقالات بانکی بوده است.

پرونده متهمان حقیقی و حقوقی، از جمله بانک آینده، بانک مرکزی ایران، بانک ملی ایران، بانک صادرات و چند بانک ایرانی دیگر به دادگاه ارجاع داده شده است. به‌گفته دادستان بحرین تحقیقات در باره تخلفات مالی مشابه این بانک‌ها همچنان جریان دارد. در پی قطع روابط دیپلماتیک منامه و تهران در سال ۲۰۱۶، بانک مرکزی بحرین بانک آینده را تعطیل کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲۰ مه ۲۰۲۱