قطعی برق، عامل باخت شطرنج بازان تیم ملی

عوارض قطعی برق در روزهای اخیر به ورزش هم رسید. دبیر فدراسیون شطرنج با اشاره به اینکه قطع لحظه ای برق در مسابقات آنلاین خطا محسوب می شود، گفت که دلیل شکست ۲ شطرنج باز کشورمان در مسابقات روز گذشته همین مساله بوده است.

به گزارش ایرنا، محسن سمیع زاده روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: «مسابقات زون که انتخابی قهرمانی آسیا بود به خاطر شرایط سخت کرونایی به صورت آنلاین برگزار شد و فدراسیون تدابیر ویژه ای برای آن در دستور کار قرار داد. نفرات ملی پوش این مسابقات در فدراسیون حضور داشتند و تمام شرایط برای رقابت مهیا بود اما قطعی برق تمام این برنامه ها را به هم ریخت و به دلیل این مشکل دو نفر از بهترین های ایران باخت را تجربه کردند که موجب خواهد شد تا مسیر آنان سخت شود.»

در همین رابطه، هادی بیگی نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز اظهار داشت مصرف برق در کشور سالانه افزایش پیدا می‌کند اما تولید آن کمتر می‌شود. سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات و در سال جاری ۵۷ هزار مگاوات برق تولید شده است و وزارت نیرو اعلام کرده که اعتبار لازم برای افزایش میزان تولید برق را ندارد.

تسنیم روز جمعه در گزارشی نوشت که نخستین‌بار نقطه اوج مصرف برق کشور در اردیبهشت ماه به مرز ۵۴ هزار مگاوات رسید که در تاریخ صنعت برق ایران یک «رخداد بی‌سابقه» به شمار می‌آید.

در بهار سال گذشته، میزان مصرف برق در ایران نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت. رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در اواخر خرداد سال قبل در گفت‌وگو با بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری، با اشاره با افزایش ۱۲ درصدی مصرف برق در کشور گفته بود که اگر در بخش برق صرفه‌جویی نشود، وزارت نیرو برای خاموشی برنامه‌ریزی خواهد کرد.

اردکانیان با اشاره به حدود ۹۰ هزار مگاوات کاهش مصرف در دوره تعمیرات، گفت که در فصل سرد ظرفیت در مدار بسیار کم است. بر اساس آنچه در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۹ پیش بینی شده است، وزارت نیرو پنج هزار میلیارد تومان کسری داشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۴ مه ۲۰۲۱