دستکم ۱۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

سه‌ شنبه ۴ خرداد، جمعی از مالباختگان شرکت آذویکو در خیابان‌های اطراف وزارت صمت در تهران، گروهی از کارگران مأمور از وزارت نفت به هلدینگ خلیج فارس در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی، شماری از کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران در مقابل ساختمان قوه قضائیه، جمعی از فرهنگیان خرید خدمت و شماری از کارکنان مدت موقت وزارت نفت در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی، گروهی از کارکنان و بازنشستگان بیمارستان امام خمینی البرز در مقابل سازمان همیاری و شهرداری‌های این استان، تعدادی از اهالی روستای بارانگرد از توابع شهرستان باغملک در مسیر اهواز به ایذه، تنی چند از کشاورزان بخش گمبوعه از توابع اهواز در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی گمبوعه، تعدادی از دانشجویان مرکز آموزش عالی استهبان در این مرکز آموزشی، تنی چند از بازنشستگان کارخانه پارس متال در مقابل دفتر روزنامه قانون در تهران، گروهی از کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان در مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب این استان، جمعی از سهامداران زیان دیده بازار بورس در مقابل سازمان بورس اوراق بهادار در تهران و گروهی از کشاورزان اصفهان در این شهر با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

تجمع این شهروندان در مقابل ساختمان وزارت صمت با دخالت و ممانعت نیروی انتظامی به خیابان های اطراف این وزارتخانه کشیده شد.

تجمع کارگران مأمور از وزارت نفت به هلدینگ خلیج فارس
به گزارش ایلنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، جمعی از کارگران مأمور از وزارت نفت به هلدینگ خلیج فارس، در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی دست به تجمع زدند.

به گفته این کارکنان، بیش از پنج هزار کارمند رسمی وزارت نفت در هلدینگ خلیج فارس واقع در این منطقه اشتغال دارند که خواهان پرداخت افزایش حقوق ۲۵ درصدی بر اساس قوانین وزارت کار هستند.

این تجمع کنندگان که مطالبات دیگری نیز دارند، می گویند: در حالیکه این طرح برای دیگر کارمندان دولتی اجرایی شده و از مزایای آن برخوردار هستند، در شرکت هلدینگ خلیج فارس به دلایل نامعلوم به حالت تعلیق درآمده است.

معترضان خواهان تعهد هلدینگ خلیج فارس به قرارداد منعقده با NPC هستند.

تجمع کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران
به گزارش ایلنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، شماری از کارگران کارخانه صنایع شیر پگاه تهران، با تجمع مقابل ساختمان قوه قضائیه خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

یکی از کارگران صنایع پگاه تهران در توضیح علت حضور کارگران در مقابل ساختمان حوزه ریاست قوه قضائیه واقع در خیابان ولیعصر، روبروی خیابان کلانتری گفت: مدتهاست حکم تخلیه زمین‌های تصرف شده را از قوه قضائیه در دست داریم اما هیچ ارگان دولتی برای اجرای این حکم به ما کمک نمی‌کند بنابراین ناچار شدیم به نهاد ریاست قوه قضائیه مراجعه کنیم.

این کارگر یادآور شد: حدود ۷۰۰ کارگر کارخانه شیر پگاه تهران در حالی خواستار بازپس‌گیری زمین‌های خود هستند که کارگران علارغم داشتن حکم تخلیه از دستگاه قضائیه هنوز نتوانسته‌اند به زمین‌های خود برسند.

حدود ۲۰ سال پیش صنایع شیر پگاه برای خانه‌دار کردن بیش از ۷۰۰ کارگر این واحد صنعتی، قطعه زمینی به وسعت حدودی ۱۵۰ هزار متر را در محدوده شهرک حکیمیه تهران پارس تهیه و واگذار می‌کند.

این زمین‌ها بعدها توسط یکی از نهادها تصرف شده و کارگران پگاه علارغم گرفتن حکم تخلیه از دستگاه قضائیه هنوز نتوانسته‌اند به زمین‌های خود برسند.

تجمع فرهنگیان خرید خدماتی
به گزارش ایسنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، جمعی از فرهنگیان خرید خدمت از جمله مربیان پیش دبستانی همزمان با جلسه علنی مجلس مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگان خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود از سوی نمایندگان مجلس شدند.

تجمع کارکنان و بازنشستگان بیمارستان امام خمینی البرز
به گزارش ایلنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، گروهی از کارکنان و بازنشستگان بیمارستان امام خمینی البرز در اعتراض به عدم دریافت کامل مطالبات ۴ سال گذشته خود، مقابل سازمان همیاری و شهرداری‌های این استان تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، کارکنان این بیمارستان بخشی از دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند و بازنشستگان هم به ازای مطالبات خود چک‌هایی را از سوی مدیریت بیمارستان دریافت کرده‌اند که برخی از این چک‌ها برگشت خورده است.

بخشی از دستمزد کارکنان این بیمارستان تنها در قالب حداقل دستمزد و بدون در نظر گرفتن مزایا پرداخت شده و در ضمن حق بیمه‌های آن‌ها هم به صورت کامل به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارکنان بیمارستان همچنین به بلاتکلیفی در وضعیت واگذاری مالکیت بیمارستان اعتراض دارند؛ چراکه به گفته‌ی آن‌ها، مشخص نیست که این بیمارستان در اختیار برنده‌ی مزایده‌ای که پیشتر برگزار شده بود قرار می‌گیرد یا به شهرداری یا به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار می‌شود.

تجمع اهالی روستای بارانگرد
به گزارش ایلنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، تعدادی از اهالی روستای بارانگرد از توابع شهرستان باغملک در اعتراض به نبود آب در این روستا، در مسیر اهواز به ایذه دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، این روستا که در مسیر ایذه به قلعه تل واقع شده است، مدتها ست با بی آبی در به گریبان بوده و تا کنون مشکل آنان بر طرف نشده است.

بحران بی آبی از مدت ها پیش آثار منفی خود را به خصوص در شهرهای شمالی خوزستان نشان داده و تا کنون اقدام موثر و قابل لمسی از سوی مسئولین متولی امر صورت نگرفته است.

تجمع کشاورزان صیفی‌جات و نخل‌داران گمبوعه
به گزارش عصر جنوب، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، تعدادی از کشاورزان صیفی‌جات و نخل‌داران بخش گمبوعه از توابع اهواز در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی گمبوعه تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به قطع شدن آب زمین‌های کشاورزی‌ خود، صورت گرفته است.

تجمع کارکنان مدت موقت وزارت نفت
به گزارش ایلنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، شماری از کارکنان مدت موقت وزارت نفت جهت پیگیری مطالبات خود در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان در این تجمع خواهان اجرای همسان‌سازی حقوق، بازنگری در نظام حقوق و دستمزد و اعمال فوق‌العاده شغلی، مشابه‌سازی فصل دهم خدمات کشوری، تبدیل وضعیت کارکنان مدت موقت مانند سایر وزارتخانه‌ها، رهایی از بلاتکلیفی بین قانون نفت و قانون کار و رفع محدودیت سنی تبدیل وضعیت استخدامی شدند.

معترضان با اشاره به وعده‌های بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، برای تبدیل وضعیت استخدامی خود افزودند: «یکی از وعده‌های وزیر نفت در زمان اخذ رای اعتماد در مجلس دهم، رسیدگی به وضعیت کارکنان مدت موقت بود؛ منتها به دلیل انجام اصلاحات ناقصِ مدیران وزارت نفت، در بلاتکلیفی بیشتری به سر می‌بریم؛ به گونه‌ای که ما را برای احقاق حقوق خود بین قانون کار و قانون وزارت نفت پاسکاری می‌کنند.»

آن‌ها افزودند: «بر اساس تصویب نامه هیئت دولت به شماره ۴۷۶۴۳۲۱۲۴۷۱ مورخ ۱ اسفند سال ۹۰ باید ۳۴ هزار کارمند مدت موقت وزارت به «مدت معین» تبدیل وضعیت می‌شدند. در همین حال مطابق بند ۶ تبصره هیات وزیران شرکت‌های تابعه وزارت نفت باید با کارکنان خود، قرارداد مدت معین منعقد کنند اما متاسفانه مدیران وزارت نفت به تکلیف خود عمل نمی‌کنند.»

به گفته‌ی کارکنان مدت موقت مطابق مصوبه هیات وزیران باید قرارداد مشاغل خدماتی در وزارت نفت مانند آبدارچی، آشپز، پیشخدمت و به صورت مدت موقت منعقد شود. این اجحاف باعث شده در حدود یک دهه گذشته، آیتم‌های شغلی ۳۴ هزار کارمند وزارت نفت مانند فوق‎العاده جذب، فوق‌العاده کارگاهی، بدی آب و هوا، سختی کار، سابقه، مدرک تحصیلی و… به ما پرداخت نشود.»

تجمع دانشجویان مرکز آموزش عالی استهبان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، تعدادی از دانشجویان مرکز آموزش عالی استهبان، در این مرکز آموزشی دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی به لغو مجوز‌ رشته عمران و ضعف سیستم مدیریتی ریاست این مرکز آموزشی اعتراض کردند.

تجمع بازنشستگان کارخانه پارس متال
به گزارش ایلنا، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، بازنشستگان کارخانه پارس متال در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های کارفرما، مقابل دفتر روزنامه قانون در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، سال ۹۱ شرکت برای تسویه حساب سنوات معوقه کارگران با بانک مهر اقتصاد وارد مذاکره شد تا با دریافت وام بانکی، مطالبات عقب مانده کارگران کارخانه را تسویه کند. کارخانه در آن برهه زمانی به دلیل ورشکستگی توانایی پرداخت سنوات کارگران را نداشت.

کارفرما در آن برهه زمانی تعهد می‌دهد تا اقساط بانکی را پرداخت کند و یک فقره چک به مبلغ ۶ میلیارد و پانصد میلیون تومان به عنوان ضمانت پرداخت اقساط به بانک می‌دهد. همچنین بانک مهر اقتصاد شروطی مطرح می‌کند. شروط بانک به منظور تضمین نهایی دریافت اقساط بوده است؛ شرط بانک این بود که کارگران باید ضامن یکدیگر شوند و در حال حاضر، ۱۳۵ نفر به دلیل پرداخت نشدن اقساط بانکی از سوی کارفرما موفق به دریافت چک‌های خود نشده‌اند.

سال ۹۴، علیرضا نیکویی، مدیرعامل روزنامه قانون با خرید بخش عمده‌ای از سهام شرکت، سهام‌دار اصلی این مجموعه می‌شود.

تجمع کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان
به گزارش ایلنا، کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان، در مقابل مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب این استان دست به تجمع زدند.

این کارگران که تعدادشان به بیش از ۶۰۰ نفر می‌رسد، می‌گویند: بعد از طرح یکپارچه‌سازی با آبفا شهری هیچ‌گونه قراردادی با ما منعقد نشده است.

آنها می‌افزایند: نزدیک به ۳ سال حق بیمه برای کارکنان پرداخت نشده و تمام هزینه‌های درمان را به‌صورت آزاد پرداخت می‌کنیم.

این کارگران که ۳ ماه حقوق معوقه دارند، می‌گویند بعد از طرح یکپارچه‌سازی آبفای روستایی و شهری کارکنانی که سال‌ها سابقه کار دارند باید زیر نظر پیمانکار کار کنند.

آنها در پایان خواستار رفع تبعیض بین کارکنان آبفای شهری و روستایی شدند.

تجمع کشاورزان شرق اصفهان
به گزارش تابتاک، امروز سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰، کشاورزان اصفهانی با تعدادی تراکتور از منطقه شرق به سمت شهر اصفهان حرکت کردند که این تجمع در ورودی شهرک شهید کشوری با طرح مجدد خواسته‌های آنان پایان یافت.

معضل خشکسالی که حدود بیش از یک دهه است گریبانگر رودخانه زاینده‌رود به عنوان شریان اصلی حیات در فلات مرکزی ایران است، مشکلات جدی را برای مردمانی که از این رودخانه در حوزه‌های آشامیدن، کشاورزی و صنعت و معیشت مردم ایجاد کرده است.

زاینده‌رود تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران است و مردم سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد از آن استفاده می‌کنند.

تجمع سهامداران زیان دیده بازار بورس
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌ شنبه ۴ خرداد۱۴۰۰، جمعی از سهامداران زیان دیده بازار بورس در مقابل سازمان بورس اوراق بهادار در تهران دست به تجمع زدند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۶ مه ۲۰۲۱