برنامۀ اتمی ایران، از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «بسیار نگران کننده» است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، در گفتگو با فایننشال تایمز فعالیت‌های اتمی ایران را «بسیار نگران کننده» توصیف کرد، زیرا این کشور بگفتۀ او اینک دیگر غنی سازی اورانیوم را در سطحی انجام می‌دهد که «کشورهای دارای سلاح اتمی بدان دست یافته‌اند».

جمهوری اسلامی ایران که در پی خروج آمریکا از برجام از ماه مه سال ٢٠١٩ به اینسو اندک اندک تعهدات خود در این توافق را کنار گذاشت، علاوه بر افزایش تولید و انباشت اورانیوم غنی شده، اینک سطح غنی سازی را نیز به ۶٠ درصد رسانده است. رافائل گروسی با تاکید بر اینکه این میزان «تقریباً کیفیت اورانیوم نظامی» است، یادآوری می‌کند که اورانیوم مورد استفاده در نیروگاه‌های اتمی تنها ٢ تا ٣ درصد غنی شده است.

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همزمان با مذاکرات جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا که از طریق کمیسیون مشترک برجام به ریاست اتحادیۀ اروپا انجام می‌گیرد، از اهمیت بسیار برخوردار است. تهران امیدوار است که با افزایش سطح غنی سازی و نزدیک شدن به سطح نظامی، طرفین گفتگو با خود را تحت فشار قرار دهد.

رافائل گروسی می‌گوید «غنی کردن [اورانیوم] به میزان ۶٠ درصد از سوی یک کشور، مسئله‌ای بسیار جدی است. تنها کشورهائی که سلاح اتمی دارند به این میزان از غنی سازی دست می‌زنند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان می‌کند که ایران کاملا از «حق مطلق» توسعۀ برنامۀ هسته‌ای خود برخوردار است، اما با تاکید می‌گوید که غنی سازی اورانیوم در این سطح «باید زیر نظر قرار گیرد».

هر چند ایران اعلام کرده است که در صورت انجام تعهدات از سوی دیگر طرفین امضاء کنندۀ برجام و بویژه آمریکا، این کشور نیز به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد و بیشتر اقدامات ایران در عبور از این تعهدات قابل بازگشت است، اما از نظر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش رفتن تا این درجه از غنی سازی «مسئله‌سازست».

رافائل گروسی می‌گوید «برنامۀ اتمی ایران [در این مدت] پیش رفته و تکامل یافته و بازگشت آن به سطح ٢٠١۵ ناممکن است. آنچه می‌توان کرد اینست که فعالیت‌های این کشور در این زمینه را به سقف تعیین شده در توافق ٢٠١۵ محدود ساخت».

او تاکید می‌کند که «وقتی دانش و توانائی اینگونه عملیات کسب شد، دیگر این توانائی باقی است و تنها راه مراقبت دیده بانی و کنترل است».

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۲۷ مه ۲۰۲۱