پمپئو: با بازگشت به توافق هسته‌ای، میلیاردها دلار به ملاهایی می‌رسد که در تهران میزبان القاعده هستند

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، روز چهارشنبه در پیامی در توییتر ضمن بازنشر گزارش گفت‌وگوی اخیر خود با صدای آمریکا، بار دیگر در مورد پیامدهای بازگشت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده، به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران هشدار داد.

او در آن توییت نوشت: «فراموش نکنید؛ وقتی رئیس جمهوری بایدن به توافق معیوب هسته‌ای بازگردد، نه تنها ایران را برای ساخت برنامه هسته‌ای‌اش هموار می‌کند، بلکه اجازه می‌دهد میلیاردها دلار به ملاهایی برسد که در تهران از القاعده میزبانی و حمایت می‌کنند.»

او در ادامه این پیام خود نوشت: «القاعده حدود ۲۰ سال پیش سه هزار نفر را در آمریکا کشت. حالا رژیمی که از آن محافظت می‌کند، پول آمریکایی می‌گیرد.»

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، پیشتر در مصاحبه با بخش فارسی صدای آمریکا که هفته گذشته پخش شد و گزارش آن نیز روز سه‌شنبه در وبسایت انگلیسی آن انتشار یافت، جزئیات بیشتری از این ادعا را که ایران با القاعده روابط پنهانی دارد، مطرح کرد.

او جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که به دو شرط به فرماندهان ارشد القاعده اجازه داده است در ایران بمانند؛ اول آن که به ادعای او، باید هر چه مسئولان ایرانی می‌گویند، انجام دهند، و دوم آن که حملاتی در داخل ایران یا علیه دارایی‌های ایران در خارج از کشور انجام ندهند.

در چند سال‌ گذشته بارها این اتهام مطرح شده است که ایران با القاعده ارتباط دارد، و تهران آن را رد کرده است. این اتهام زمانی جدی‌تر شد که سال گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارشی در مورد ترور مرد شماره دو القاعده در تهران منتشر کرد. تهران آن گزارش را هم رد کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۷ مه ۲۰۲۱