ژاپن: احیای واردات نفت ایران حداقل سه ماه زمان نیاز دارد

رئیس مجمع نفت ژاپن می‌گوید در صورت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این کشور برای واردات دوباره نفت ایران، حداقل نیاز به سه ماه زمان خواهد داشت.

تسوتومو سوگیموری روز پنج‌شنبه ۶ خردادماه در ادامه گفت: «حتی اگر بخواهیم نفت از ایران خریداری کنیم، این امر سه ماه بعد از زمان لغو تحریم‌های آمریکا می‌تواند محقق شود.»

ژاپن قبل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سومین مشتری عمده نفت خام جمهوری اسلامی بعد از چین و هند بود.

وی که همچنین مدیریت هولدینگ اِنِئوس، بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن را بر عهده دارد، در ادامه گفته است این پالایشگاه فعلا موضوع احیای واردات نفت از ایران را بررسی نکرده است.

آقای سوگیموری گفت: «بدون تایید لغو تحریم‌های آمریکا، پالایشگاه‌های ژاپنی موضوع خرید دوباره نفت از ایران را بررسی نخواهند کرد و تحریم‌ها لغو شود، حداقل سه ماه طول خواهد کشید که صادرات نفت ایران به ژاپن از سر گرفته شود.»

هم‌اکنون چین تنها مشتری نفت ایران است و آمارهای بین‌الملل نشان می‌دهد در سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را نسبت به پارسال دو برابر کرده و به حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسانده است. پالایشگاه‌های هندی نیز اعلام کرده‌اند موضوع خرید نفت ایران بعد از لغو تحریم‌ها را بررسی می‌کنند.

رویترز قبلا گزارش داده بود، در صورت لغو تحریم‌ها، احتمالا نفت ایران در ابتدای پاییز امسال بتواند دوباره راهی بازارهای بین‌المللی شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ مه ۲۰۲۱