آمریکا خشونت «وحشیانه» شبه نظامیان علیه معترضان عراقی را محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، گروه‌های شبه‌نظامی در عراق که گفته می‌شود مورد حمایت حکومت ایران قرار دارند را «اراذل و اوباش» خواند و گفت: «آن‌ها با زیر پا گذاشتن قانون و نظم عمومی، به مردم عراق آسیب می‌زنند.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد از تلاش‌های دولت عراق برای مبارزه با رفتارهای «وحشیانه و خشونت‌آمیز» این گروه‌های شبه‌نظامی حمایت می‌کند. در این بیانیه، از شبه‌نظامیان تحت حمایت به‌عنوان «اراذل و اوباش» نام برده شده است که خود را در برابر قانون پاسخگو نمی‌دانند و با حمله به افرادی که با روش‌های مسالمت‌آمیز اعتراض خود را اعلام می‌کنند، امنیت شهروندان عراقی را سلب کرده‌اند.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این بیانیه تاکید کرده است که شبه‌نظامیان عراقی با زیر پا گذاشتن قانون و نظم عمومی، به کشور و مردم عراق آسیب وارد کرده‌اند.
شبه‌نظامیان عراقی در روزهای گذشته با حمله به تظاهرات‌کنندگانی که به ترور فعالان مدنی و دخالت ایران در امور داخلی عراق معترض بودند، کار را به خشونت کشاندند. روز پنجشنبه ۲۷ مه (۶ خرداد) نیز دفتر سلیم الجبوری، رئیس سابق مجلس عراق، در استان دیالی هدف حمله قرار گرفت و دو نفر از کارکنان آن به ضرب گلوله کشته شدند. این درگیری‌ها، زخمی شدن تعدادی دیگر را نیز در پی داشت.

اعتراض‌های جدید در عراق از روز چهارشنبه و پس از دستگیری قاسم مصلح، فرمانده شبه‌نظامیان حشدالشعبی، شروع شد و به نظر می‌رسد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، برای به کنترل درآوردن شبه‌نظامیان با چالش جدی روبه‌رو است؛ او از یک‌ طرف با شبه‌نظامیانی مواجه است که خود را در برابر قانون پاسخگو نمی‌دانند و به ترور و تهدید متوسل می‌شوند و در سوی دیگر، مردمی هستند که خواهان پاسخگویی او برای ترور ده‌ها فعال سیاسی و مدنی در ماه‌های اخیرند.
به گزارش رویترز، روز گذشته صدها نفر از معترضان در میدان تحریر تظاهرات کردند و شعارهایی علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران سر دادند و دولت مصطفی الکاظمی را به پاسخگو نبودن در مورد کشته شدن ده‌ها فعال در ماه‌های اخیر متهم کردند.
پس از دستگیری قاسم مصلح به اتهام ترور دو فعال سیاسی عراقی در کربلا و دست داشتن در حمله به پایگاه عین ‌الاسد، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در اقدامی متقابل، در منطقه محافظت‌شده سبز بغداد و دفتر نخست‌وزیر تجمع کردند. نمایش قدرت آن‌ها باعث شد نیروهای امنیتی عراق نیز در منطقه مستقر شوند و کار به درگیری کشیده شود.
به گزارش نیویورک‌تایمز، شبه‌نظامیان عراقی در سال ۲۰۱۴ برای مبارزه با دولت اسلامی ایجاد شدند اما هم‌اکنون امنیت داخلی کشور عراق را به خطر انداخته‌اند. یکی از نخستین وعده‌های مصطفی الکاظمی، پس از این که مسئولیت نخست‌وزیری را بر عهده گرفت این بود که شبه‌نظامیانی را که امنیت این کشور را تهدید می‌کنند، خلع سلاح کند و به کنترل درآورد؛ اما با گذشت یک سال، هنوز نتوانسته است وعده خود را عملی کند.
حمله خشونت‌آمیز شبه‌نظامیان عراقی به معترضانی که اعتراض خود را به ترور فعالان مدنی و سیاسی و دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق نشان دادند، واکنش شدید وزارت خارجه ایالت متحده آمریکا را در پی داشته است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده است که این کشور از تلاش‌های دولت عراق برای مهار گروه‌های شبه‌نظامی که امنیت را از مردم گرفته‌اند و علیه آن‌ها مرتکب خشونت می‌شوند، حمایت خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین از اقدام دولت عراق برای دستگیری سرکرده گروه شبه‌نظامیان و مبارزه با رفتارهای خشونت‌آمیز استقبال کرده است. ند پرایس همچنین بر علاقه‌مندی آمریکا برای برقراری یک حکومت مستقل و قدرتمند در عراق، تاکید کرده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۸ مه ۲۰۲۱