دستکم ۱۴ تجمع اعتراضی برگزار شد

طی روزهای گذشته و امروز یکشنبه ۹ خرداد، شماری از کشاورزان روستاهای مختلف شهرستان اهواز براى دومین روز متوالى در مقابل ساختمان استانداری خوزستان، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در برخی شهرها از جمله تهران، اهواز، اصفهان و رودبار در مقابل ساختمان های کانون بازنشستگی شهر خود، جمعی از معلمان و کارکنان مدارس غیر انتفاعی از شهرهای مختلف در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی و در اصفهان نیز در مقابل اداره آموزش و‌ پرورش این شهرستان، شماری از استادان دانشگاه های آزاد در خوزستان مقابل ساختمان این دانشگاه واحد اهواز، در اصفهان مقابل دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و در شیراز مقابل دانشگاه آزاد این شهر، شماری از کارگران اخراج شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر در مقابل ورودی انبار نفتی این شهر، تنی چند از مالباختگان موسسه مالی کاسپین در مقابل ساختمان قوه قضاییه در تهران و جمعی از اهالی روستای بلوبند از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه (دو بار طی هفته اخیر)، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

کشاورزان شالیکار معترض از جمله دلایل برگزاری این تجمع را “عدم تامین حقابه شلتوک کاری و همچنین ممنوعیت کشت تابستانه” عنوان کردند.

تجمع بازنشستگان فولاد در شهرهای مختلف
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ خرداد۱۴۰۰، بازنشستگان صنایع فولاد در برخی شهرها از جمله تهران، اهواز، اصفهان و رودبار با تجمع مقابل ساختمان های کانون‌ بازنشستگی، خواستار توجه به مطالبات صنفی خود شدند.

این بازنشستگان، مهم‌ترین خواسته‌های خود را برخورداری از مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان و اصلاح احکام همسان‌سازی حقوق عنوان کردند و گفتند: دولت مکلف به اجرای تعهدات و پرداخت مطالبات قانونی بازنشستگان مطابق آیین‌نامه معتبر فولاد است.

بازنشستگان همچنین خواستار پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی بازنشسته فولاد از بودجه‌های سنواتی، قرارداد درمان برابر آئین نامه استخدامی و دستورالعمل‌های فولاد، بیمه عمر و حوادث برابر دیگر واحدهای فولادی و بکارگیری فرزند بازنشستگان در ذوب آهن و شرکت‌های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد هستند.

تجمع معلمان و کارکنان مدارس غیر انتفاعی در تهران و اصفهان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰، جمعی از معلمان و کارکنان مدارس غیر انتفاعی از شهرهای مختلف، مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران و در اصفهان نیز در مقابل اداره آموزش و‌ پرورش این شهرستان از دست به تجمع زدند.

شهروندان معترض در این تجمعات خواهان استخدام رسمی و همچنین رسیدگی به مشکلات کاری و معیشتی خود شدند.
تجمع استادان دانشگاه های آزاد خوزستان، اصفهان و شیراز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰، شماری از استادان دانشگاه های آزاد در خوزستان مقابل ساختمان این دانشگاه واحد اهواز، در اصفهان مقابل دانشگاه آزاد واحد خوراسگان و در شیراز مقابل دانشگاه آزاد این شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گفته این اساتید، حقوق‌شان نسبت به استادان دانشگاه دولتی پایین‌تر است و به آن‌ها اجازه کار متفرقه در خارج از ساعات رسمی هم داده نمی‌شود.

تجمع کارگران اخراج شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر
به گزارش عصر جنوب، امروز یکشنبه ۹ خرداد۱۴۰۰، شماری از کارگران اخراج شده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ماهشهر در مقابل ورودی انبار نفتی این شهر تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، شهروندان در این تجمع خواستار بازگشت به کار شدند.

تجمع مالباختگان موسسه مالی کاسپین
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۹ خرداد۱۴۰۰، گروهی از مالباختگان موسسه مالی کاسپین در مقابل ساختمان قوه قضاییه در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، مالباختگان بعد از ۵ سال هنوز اصل وجه سپرده شده خود را دریافت نکردند.

تجمع اهالی روستای بلوبند
به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته، جمعی از اهالی روستای بلوبند از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه در اعتراض به انجام عملیات اکتشاف و استخراج معدن باریت در اراضی این روستا، در دو مرحله دست به تجمع زدند.

در همین رابطه رئیس شورای اسلامی روستای بلوبند، به تشریح جزئیات و دلایل تجمع اعتراض مردم این روستا پرداخت و اظهار کرد: جمعی از مالکین و ساکن روستای بلوبند واقع در بخش خرقان شهرستان زرندیه به نمایندگی از اهالی روستا اعتراض و مخالفت خود را به واگذاری اراضی این روستا جهت انجام عملیات اکتشاف و استخراج معدن باریت اعلام کردند. آنها معتقدند که اینکار موجب آسیب جدی به محیط زیست بکر منطقه شده و گرد و غبار و آلودگی‌های صوتی بسیار ناشی از انفجارات و تردد ماشین آلات سنگین، موجب تخریب مراتع و دیمزارها و آسیب به زیستگاه حیوانات و وحوش منطقه خواهد شد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۳۱ مه ۲۰۲۱