برای سیزدهمین بار پرونده جدیدی علیه سهیل عربی، زندانی سیاسی گشوده شد

مادر سهیل عربی زندانی سیاسی می‌گوید، برای سیزدهمین بار پرونده جدیدی برای این زندانی سیاسی در دادگاه انقلاب گشوده شده و قاضی اتهامات «اجتماع و تبانی» و «‌فعالیت تبلیغی علیه نظام» را به او تفهیم کرده است.

فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر در گفتگوی اختصاصی خود به صدای آمریکا گفت، جلسه دادگاه روز دوشنبه ۳ خرداد در شعبه سوم بازپرسی شهید مقدس اوین با حضور وکیل پرونده در دادگاه برگزار و آقای عربی نیز به صورت مجازی از زندان در این جلسه حضور داشته است.

خانم مظلوم مصادیق اتهامات وارده را، نوشتن بیانیه‌هایی در رابطه با وضعیت نامناسب زندان و بیانیه‌هایی در رابطه با انتقاد از دادیار ناظر بر زندان عنوان کرد و گفت،‌ قاضی در دادگاه از سهیل عربی در رابطه با این افشاگری‌ها سوال پرسیده است که او در جواب گفته است: « بروید تحقیق کنید و یک خبرنگار بی طرف بیاورید آنجا ببیند، اگر من دروغ گفتم اتهامات شما را قبول می‌کنم.»

مادر این زندانی سیاسی که می‌گوید بار دیگر برای سهیل عربی «پرونده سازی» شده است، به صدای آمریکا گفت: «سهیل خودش به من گفت، زمانی که بند ۲ الف بودم یکی از بازجو‌ها گفت ما می‌ترسیم تو را آزاد کنیم چون تو اگر بیرون بروی، صد در صد کاری میکنی.»

فرنگیس مظلوم می‌گوید آقای عربی با وجود مدارک پزشکی حتی یک روز هم به مرخصی اعزام نشده و مقامات مسئول حتی حاضر نیستند این زندانی سیاسی را با پابند به مرخصی اعزام کنند: «من پرونده‌های پزشکی را حتی سازمان زندان‌ها بردم اما حرف من را با وجود مدارکی که دست من است قبول نمی‌کنند،‌ هیچ وقت هم مرخصی ندادند و هر روز دارند فشار را به سهیل و امثال سهیل بیشتر می‌کنند.»

مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر با اشاره به وضعیت نامناسب زندان رجایی شهر به صدای آمریکا گفت: «از مجامع بین المللی و حقوق بشر می‌خواهم نه تنها به خاطر پسرم، ‌به خاطر تمام زندانیانی که در زندان هستند به ما کمک کنند و صدای ما باشند. کارهای غیر قانونی و غیر حقوق بشری در مورد این بچه‌ها اعمال می‌شود،‌ کسانی هستند که با وجود بیماری و با وجود درد حتی از دکتر، ‌کسی که آنها را معاینه کند و دارویی به آنها بدهد محروم هستند. صدای ما باشید،‌ بچه‌های ما بخاطر آسایش و آرامش ما، خودشان را به زندان انداختند.»

پیش از این مادر سهیل عربی به صدای آمریکا گفته بود پس از انتشار فایل صوتی افشاگری‌های این زندانی سیاسی در رابطه با وضعیت نامناسب زندان تهران بزرگ در برخی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، او به زندان رجایی شهر منتقل و رئیس زندان تهران بزرگ، فرزندش را تهدید کرده است که «تو را به زندانی می‌فرستم که از اینجا بدتر باشد، اجازه‌اش را هم دارم.»

مادر سهیل عربی، زندانی سیاسی، می‌گوید که پس از انتشار فایل صوتی افشاگری‌های این زندانی سیاسی در رابطه با وضعیت نامناسب زندان تهران بزرگ در برخی از رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، او را به زندان رجایی شهر منتقل کرده‌اند.
سهیل عربی، عکاس، وبلاگ نویس و فعال مدنی، آذرماه سال ۹۲ توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. حکم صادره علیه او، که در ابتدا به اتهام «سب‌النبی و توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شده بود، پس از مدتی توسط یکی از شعبات دیوان عالی کشور نقض شد. او پس از اعاده دادرسی و نقض حکم، به ۷ سال و نیم حبس محکوم شد؛ اما مجددا در مهرماه سال ۹۸ به غیر از محکومیت قبلی،‌ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده، به ۳ سال دیگر زندان و تبعید به برازجان محکوم شد.

ایالات متحده بارها و در موارد مختلف برخوردهای خشونت آمیز و سرکوب گسترده معترضان و فعالان مدنی، و نیز نقض مکرر و مداوم حقوق شهروندان ایران توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۲ ژوئن ۲۰۲۱