پالایشگاه تهران دوباره شعله‌ور شد

چند ساعت پس از آتش‌سوزی عصر چهارشنبه در پالایشگاه نفت تندگویان در جنوب تهران، در حالی‌ که سخنگوی این پالایشگاه از مهار کامل آتش خبر داده بود، با انفجار آخرین مخزن در حال سوختن، بار دیگر زبانه‌های آتش شعله‌ور شد.

با این حال، مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران اعلام کرد: صدای انفجاری که شنیده می‌شود ناشی از تغییر شکل مخازن (دفورمه) در اثر حرارت بوده و انفجار جدیدی رخ نداده است.

شاکر خفایی روز پنجشنبه در این‌باره به ایرنا گفت: آتش‌سوزی چهارشنبه شب مخازن این پالایشگاه مهار شده اطفا کامل تا ظهر پنجشنبه انجام می شود.

به گفته او، آتش مهار شده تا به مخازن دیگر سرایت نکند اما اطفا و خاموش شدن کامل منوط به این است که فرآورده نفتی داخل مخزن بسوزد و تمام شود.

به گزارش ایرنا، خفایی تاکید کرد: تنها پنج درصد از محتویات مخزن باقیمانده است که حدودا تا سه ساعت دیگر با سوختن کامل آن آتش خاموش خواهد شد.

خفایی گفت: قسمت‌های انتخایی مخزن چون فرآورده‌های نفتی سنگین‌تری دارد دودش غلیظ تر است و مدیریت می‌شود تا بسوزد و اطفا کامل انجام شود.

عصر روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، در پالایشگاه جنوب تهران واقع در شهرستان ری، آتش‌سوزی بزرگی رخ داد. عکس‌های و ویدیو‌های مختلف از پالایشگاه در حال سوختن، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد؛ آتشی که به نظر نمی‌رسید خاموش کردن آن به راحتی میسر باشد. آتش‌سوزی مهیبی که شعله‌ و دود ناشی از آن تا شعاع چند کیلومتری دیده می‌شد و برخی گمانه‌ها مبنی بر احتمال عمدی بودن حادثه و کمبود بنزین در شهر تهران را مطرح کرده است؛ اما ستاد بحران شهر تهران و مسئولان پالایشگاه، احتمال هرگونه خرابکاری را منتفی دانسته و گفته‌اند که مشکلی در تامین بنزین تهران وجود ندارد. آن‌ها در عین حال تاکید کردند که بررسی ابعاد کامل حادثه و شناسایی علت قطعی، پس از مهار کامل آتش‌سوزی انجام می‌شود.

دو ساعت پس از شروع حریق، سخنگوی پالایشگاه نفت تهران به ایسنا گفت: «آتش به طور کامل مهار شده و به هیچ‌یک از مخازن دیگر سرایت نکرده است ولی چون آنچه آتش گرفته، فراورده‌های نفتی بوده است، اطفاء آن به سوختن کل محتویات داخل مخزن بستگی دارد.»

حالا تنها چند ساعت پس از اعلام این خبر، خبرگزاری صداوسیما تصاویری از سوختن دوباره پالایشگاه منتشر کرده و گفته می‌شود که در آخرین مخزن در حال سوختن انفجاری رخ داده است. در واقع در ساعت هشت صبح پنجشنبه (پنجشنبه ۱۳ خرداد) ، آخرین مخزن در حال سوختن پالایشگاه نفت تهران نیز منفجر شد و این در حالی است که از وزیر نفت گرفته تا مدیران پالایشگاه، همه خبر داده بودند که آتش به طور کامل مهار شده است و فعالیت پالایشگاه، صبح پنجشنبه از سر گرفته می‌شود.

تصاویر صبح پنجشنبه از آتش‌سوزی دوباره، نشان می‌دهد که حجم آتش و دود ناشی از آن کمتر از ساعات اولیه حریق نیست. اگرچه بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که در محل حادثه حاضر است، به خبرگزاری ایرنا گفت که دود زیاد نشانه این نیست که اتفاق مهمی افتاده است.

به گزارش ایسنا، همزمان با شعله‌ور شدن دوباره آتش، تیم‌هایی از هلال‌احمر نیز در محل حادثه حاضر شده‌اند و در حال آماده‌باش‌اند و پس از ۱۳ ساعت عملیات اطفاء حریق در پالایشگاه تهران، نبرد آتش‌نشانان با آتش همچنان ادامه دارد و دود غلیظ از سراسر تهران به چشم می‌خورد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی،۳ ژوئن ۲۰۲۱