خطر قطع و کمبود آب جدی است؛ ۲۱۰ شهر ایران تنش آبی دارند

وضعیت حاکم بر سدهای بزرگ ایران نگران‌کننده توصیف شده است. ورودی آب در سال جاری کاهشی ۴۷ درصدی نشان می‌دهد. اوضاع در یکصد شهر ایران “قرمز” اعلام شده است. خطر قطع و کمبود آب مناطق وسیعی از ایران را تهدید می‌کند.

گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های ایران حکایت از کاهش شدید ورودی آب به سدهای بزرگ دارند. کاهشی که می‌تواند برای ساکنین حدود ۲۱۰ شهر این کشور مشکلات عدیده ایجاد کند.

خبرگزاری دانشجویی ایران “ایسنا” با انتشار گزارشی درباره وضعیت سدهای بزرگ ایران نوشته است: «وضعیت سدهای بزرگ کشور تا یکم خرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ورودی آب از ابتدای سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تا کنون برابر با ۲۵ میلیارد و ۲۹۰ میلیون متر مکعب بوده که نشان از کاهش ۴۷ درصدی ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته دارد.»

ورودی این میزان آب به سدها باعث نگرانی گسترده ساکنان این مناطق شده است. ظرفیت مخازن سدها در ایران بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب است. این در حالی است که مخازن سدها در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ فقط به میزان ۵۷ درصد پر بوده‌اند.

کاهش آب سدها به چه معناست؟

سال گذشته به‌رغم ورود ۴۷ میلیارد مترمکعبی آب در سدها، نقاطی از ایران و به‌ویژه ساکنان استان‌های جنوبی ایران از خوزستان تا سیستان و بلوچستان با کمبود و قطعی مکرر آب روبه‌رو بوده‌اند.

این در حالی است که بنا بر اظهارات مقامات رسمی جمهوری اسلامی، میزان ورودی آب در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن کاهشی ۴۷ درصدی داشته است.

نه فقط ورودی آب به سدها کاهش یافته، بلکه حتی ذخایر آب نیز کاهشی ۲۷ درصدی داشته است. کاهش ورودی آب باعت کاهش خروجی آب سدها شده است. به سخن دیگر، آبی که برای استفاده وارد چرخه تامین نیاز کشور از محل سدها شده، کاهشی ۳۵ درصدی داشته است.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران می‌گوید تعداد شهرهای ایران که در اثر کم‌آبی در سال جاری دچار “تنش آبی” می‌شوند، افزایش یافته و به ۲۱۰ شهر رسیده است.

بر اساس آمار این مرکز، وضعیت در ۱۰۰ شهر قرمز اعلام شده و ساکنان این شهرها بیش از ۲۰ درصد کمبود آب خواهند داشت. جانباز می‌گوید: «همین مساله آژیر خطر تامین آب را نیز به صدا در آورده است.»

مدیرعامل شرکت آب‌و فاضلاب ایران می‌گوید بروز قطعی آب در تابستان حتمی است و “با توجه به طول زیاد شبکه و تعداد زیاد تاسیسات قاعدتا این اتفاق خواهد افتاد”.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب به گونه‌ای از حتمی بودن قطعی آب در دست‌کم ۱۰۱ شهر ایران سخن می‌گوید که گویی پیام‌آور خبر خوبی برای ساکنان این مناطق است.

او می‌افزاید: «ما اولویتی برای قطع آب نداریم. ولی پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۱ شهری که اعلام شده وضعیت قرمز دارند، احیانا دچار مشکل و قطع آب شوند. اما برنامه‌ای از الان برای این مساله نداریم.»

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی،۳ ژوئن ۲۰۲۱