وزیر دفاع اسرائیل: حکومت ایران مهم‌ترین مشکل منطقه‌ای و جهانی است

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با لوید آستین، همتای آمریکا تاکید کرد که حکومت ایران به عنوان مهم‌ترین مشکل منطقه‌ای و جهانی، تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است.

وزیر دفاع اسرائیل که برای یک دیدار رسمی به واشینگتن رفته، روز پنج‌شنبه ۱۳ خرداد در دیدار با مشاور امنیت ملی و وزیران دفاع و خارجه در دولت جو بایدن، در خصوص مسائل مرتبط با ایران و منطقه و نیز گسترش کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل گفت‌وگو کرد.

بنی گانتز قبل از شروع مذاکرات با لوید آستین گفت، در این روزها، ایران به توسعه سلاح اتمی خود ادامه می‌دهد و به شبه‌نظامیان در سراسر خاورمیانه کمک می‌کند. بگذارید صریح باشم٬ ایران اولین و مهم‌ترین مشکل منطقه‌ای و جهانی است و تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است همانطور که رهبران این کشور این را به طور علنی اعلام می‌کنند.

وزیر دفاع اسرائیل اضافه کرد: من به خوبی از گفت‌وگوی مهم در خصوص توافق آتی که تسلیحات هسته‌ای این کشور را متوقف می‌کند، آگاه هستم. متوقف کردن ایران یک ضرورت استراتژیک برای ایالات متحده، اروپا، کشورهای منطقه خاورمیانه و اسرائیل و همچنین مردم ایران است.

بنی گانتز تاکید کرد، (مردم ایران) سزاوار داشتن حکومتی هستند که خود را وقف حل مشکلات واقعی کند، نه اینکه با توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، دیگران را تهدید کند.

وزیر دفاع اسرائیل در ادامه اظهارات خود تصریح کرد، گفت‌وگوهای ما بسیار مهم است تا اطمینان حاصل کنیم که هر توافقی هدف خود را (یعنی ) دور نگهداشتن ایران از سلاح هسته‌ای، به طور موثر برآورده کند. البته ، با توجه به دامنه تهدید، اسرائیل می بایست همواره مطمئن باشد که قادر است که از خود محافظت کند.

بنی گانتز همچنین در خصوص روابط بین اسرائیل و آمریکا گفت، ما به گفت‌وگوی مهم استراتژیک خود به طور خصوصی و فقط با این روش ادامه خواهیم داد، نه این که در رسانه‌ها و به روشی تحریک آمیز. من اطمینان دارم که با گفت‌وگوی شفاف پشت درهای بسته، و با این روحیه همکاری و حسن نیت، می‌توانیم به هدف خود برسیم.

دیدار با مقام‌های دولت جو بایدن

ژنرال بنی گانتز مذاکرات خود را با دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا آغاز کرد؛ در ادامه با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگو نشست و سپس برای گفت‌وگو با ژنرال لوید آستین خود به پنتاگون رفت.

از زمانی که بنی گانتز پست وزارت دفاع اسرائیل را در دست دارد، این پنجمین سفر رسمی او به آمریکا محسوب می‌شود؛ وی هفته گذشته نیز در جریان سفر آنتونی بلینکن به اسرائیل، با او در تل‌آویو دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

بنی گانتز در رشته توییت‌هایی نوشته است که در خصوص مقابله با تجاوزگری حکومت ایران، بازداشتن ایران از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای، لزوم تقویت اتحاد نیروهای میانه‌رو در منطقه از طریق گسترش پیمان‌های صلح «ابراهیم»، بازسازی غزه، بازگرداندن (جسد) سربازان و شهروندان اسرائیلی اسیر (در دست حماس) و تقویت تشکیلات خودگردان فلسطینی با سه مقام ارشد آمریکایی گفت‌وگو کرده است.

بیانیه‌های رسمی دفتر مشاور امنیت ملی، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در خصوص این مذاکرات نیز، بر اهمیت همکاری‌های امنیتی و ادامه تعهد آمریکا به حفظ امنیت اسرائیل تاکید کرده است.

سخنگوی جیک سالیوان افزوده است که مشاور امنیت ملی آمریکا و وزیر دفاع اسرائیل در خصوص «رفتار تخاصمی ایران در منطقه خاورمیانه و لزوم ایستادگی قاطعانه در برابر این تهدیدها اشتراک نظر داشتند».

وزارت خارجه آمریکا گفته است که آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با بنی گانتز «بر اهمیت پیشبرد صلح و ثبات برای اسرائیلیان و فلسطینیان، پا به پای حفظ حق اسرائیل در دفاع از خود» تاکید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال لوید آستین نیز به همتای اسرائیلی خود گفت که رییس جمهوری جو بایدن تاکید کرده که سامانه گنبد آهنین اسرائیل باید دوباره به همان میزان راکت‌هایی که قبل از جنگ اخیر در غزه داشته، مجهز شود.

ژنرال آستین که خود اندکی قبل به اسرائیل سفر کرده بود، افزود که سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» «جان بسیاری از مردم بی‌گناه در اسرائیل را در نزاع اخیر حفظ کرد».

جو بایدن روز ۳۱ اردیبهشت پس از اعلام آتش‌بس در جنگ ۱۲ روزه ارتش اسرائیل و حماس در غزه گفته بود که دولت او متعهد خواهد شد ذخیره تجهیزات نظامی اسرائیل را دوباره تکمیل کند.

سناتور ارشد جمهوری‌خواه لیندزی گراهام نیز که در روزهای اخیر همراه با چند سناتور دیگر آمریکایی برای ابراز همبستگی با اسرائیل پس از جنگ اخیر به اورشلیم رفته بود، این هفته اظهار داشت که هر دو حزب در کنگره حامی اسرائیل هستند و اعطای یک میلیارد دلار دیگر کمک و تجهیزات نظامی به اسرائیل با مانعی روبرو نخواهد شد.

بنی گانتز در حالی برای دریافت کمک یک میلیارد دلاری جدید، غیر از کمک سالانه حدودا ۴ میلیارد دلاری آمریکا، با مقامات ارشد دولت جو بایدن در واشینگتن دیدار کرد که دو روز پیش از آن، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر دولت موقت اسرائیل، گفت که «حتی به قیمت درگیری با آمریکا، اسرائیل مانع از برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد».

اما بنی گانتز در واکنش به این سخنان بنیامین نتانیاهو گفته بود که برای اسرائیل حفظ مناسبات راهبردی و همکاری با آمریکا اهمیت اساسی دارد. وی افزوده بود که دولت جدیدی که در اسرائیل در حال شکل‌گیری است و او همچنان بخشی از آن خواهد بود، برای مقابله با برنامه اتمی ایران، ضمن همکاری با آمریکا تلاش خواهد کرد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گفته است که مذاکرات روز پنج‌شنبه بنی گانتز با سه مقام ارشد آمریکایی در حالی انجام شد که دولت اسرائیل از بازگشت قریب‌الوقوع آمریکا به برجام، در نتیجه مذاکرات جاری در وین، نگران است.

رسانه وای.نت نیز نوشته است که بنی گانتز به مقامات آمریکا گفته که برای نظارت بیشتر بر ایران باید همکاری دوجانبه اسرائیلی- آمریکایی افزایش یابد.

شبکه کان اسرائیل نیز گزارش داده است که مقامات آمریکایی به بنی گانتز گفته‌اند که مذاکرات غیرمستقیم با ایران در وین هنوز به چند دور دیگر نیاز دارد تا نتیجه آن روشن شود.

پیش از آغاز دور پنجم مذاکرات در وین، آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل در جریان سفرش به اورشلیم گفته بود که واشینگتن هنوز نشانی از جدی بودن ایران در بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ندیده است.

«با خروج نتانیاهو از قدرت، اسرائیل متحد مهم راهبردی آمریکا باقی خواهد ماند»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، پنج‌شنبه در اظهارنظری در خصوص تحولات داخلی اسرائیل گفت که «در صورت خروج بنیامین نتانیاهو از مسند نخست وزیری نیز، اسرائیل متحد مهم راهبردی آمریکا باقی خواهد ماند».

خانم ساکی روز چهارشنبه در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو در خصوص احتمال درگیری سیاسی اسرائیل با آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران، گفته بود که دولت جو بایدن بر اساس منافع آمریکا عمل می‌کند.

یائیر لاپید، سیاستمدار رهبر حزب اسرائیلی «یش آتید» که مکلف به تشکیل دولت جدید اسرائیل به جای دولت بنیامین نتانیاهو شده، گفته است ائتلافی که او شکل داده، از راه افزایش همکاری و جلب حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل، در صدد دور کردن خطرات امنیتی برای اسرائیل خواهد بود و نه تقابل و درگیری با آمریکا.

نفتالی بنت، رهبر حزب دست راستی «یامینا» که در ائتلاف جدید دولت اسرائیل قرار است به مدت دو سال اول، نخست وزیر باشد، در گذشته دیدگاه‌های عمدتا همسو با بنیامین نتانیاهو در مورد «خطرات ایران» ابراز کرده است.

آقای بنت در زمانی که در دولت نتانیاهو وزیر دفاع بود و پس از آن نیز گفته است که ایران باعث ۷۰ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل است و باید با آن بشدت مقابله شود و از جمله «سوریه را باید به ویتنام ایران مبدل کرد تا از سوریه خارج شود».

با وجود این، آقای بنت که آمریکایی‌الاصل است، از زمانی که احتمال نخست وزیر شدن او تقویت شده، از اظهار نظر در مورد عملکرد احتمالی خود در قبال آمریکا بر سر ایران خودداری کرده است.

بنی گانتز که در کشورش رهبر حزب «آبی- سفید» است، پس از تحولات صحنه سیاست داخلی اسرائیل و امضای پیمان با یائیر لاپید و نفتالی بنت برای تشکیل ائتلاف دولت جدید، راهی آمریکا شد.

بر اساس توافق ائتلاف، بنی گانتز کماکان پست وزارت دفاع را که در دولت بنیامین نتانیاهو نیز داشت، حفظ خواهد کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۴ ژوئن ۲۰۲۱