کرونا در ایران: تأخیر در ورود واکسن و افزایش شهرهای قرمز؛ پاسخ دبیر کمیته علمی کرونا به ادعای خاصیت آهنربایی پس از تزریق واکسن

در حالیکه تا کنون چهار میلیون نفر در ایران واکسن کرونا را دریافت کرده اند، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد، اعلام کرد که به دلیل تأخیر در ورود واکسن توسط شرکت ها و کشورهایی که قرار بوده واکسن را تحویل دهند، برنامۀ تزریق مطابق با زمان بندی پیش نمی رود. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، شمار شهرهای قرمز افزایش یافته و به دلیل درگیری این شهرها با ویروس هندی و آفریقایی، احتمال شیوع موج جدید کرونا جدی است. همچنین استان هرمزگان با شناسایی بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در یک شبانه‌روز، رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است.

محمولۀ جدید واکسن روسی به ایران رسید

طبق اعلام مسئولان گمرک ایران، محموله ای حاوی ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد ایران و در حداقل زمان ترخیص شده است. بنا به گفتۀ معاون فنی گمرک ایران، هشتمین محموله واکسن «اسپوتنیک وی»، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد از روسیه وارد تهران شد و به روال محموله های قبلی واکسن، با حداقل تشریفات گمرکی و از پای پرواز ترخیص و تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.

به گفته وی، محموله جدید حاوی ۱۰۰ هزار دوز واکسن «اسپوتنیک وی» در ١٩ بسته است. او با بیان اینکه این پانزدهمین محموله وارداتی واکسن کرونا از نیمه بهمن ۱۳۹۹ تا کنون است، یادآور شد که ‌پیش از این ۱۴ محموله واکسن وارد ایران شده بود که هفت محموله حاوی ۷۲۰ هزار دوز از روسیه بوده است که با ورودی اخیر، مجموع واکسن وارداتی از روسیه به ۸۲۰ هزار دوز رسیده است.

این مقام مسئول در گمرک ایران افزود که در مجموع تا کنون پنج میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا از چند کشور وارد ایران و تحویل وزارت بهداشت شده است. همچنین در اردیبهشت سال جاری چندین محموله تجهیزات خط تولید واکسن ایرانی نیز وارد کشور شد.

کیانوش جهانپور: به دلیل تأخیر در ورود واکسن، برنامۀ تزریق مطابق با زمان بندی پیش نمی رود

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز پنجشنبه گفت: «در روزهای اخیر، به دلیل تاخیر در ورود واکسن توسط شرکت ها و کشورهایی که قرار بوده واکسن به ما تحویل دهند، ممکن است برنامه تزریق واکسن مطابق زمان بندی پیش نرود؛ همچنانکه در سایر کشورها در اروپا این فراز و فرودها در مراحل مختلف مشاهده شد و بنظر می آید این فراز و فرودها در برنامه واکسیناسیون تا حد زیادی قابل اجتناب و پیشگیری نباشد».

وی ادامه داد: «افرادی که به مراکز تزریق واکسن در برخی استانها و شهرستانها مراجعه کرده اند و به دلیل در اولویت بودن دوُز اول نتوانسته اند دوُز دوم را دریافت کنند، نگرانی نداشته باشند. فاصله زمانی تعیین شده برای تزریق دُوز دوم، عموما بهترین فاصله زمانی نیست بلکه حداقل فاصله زمانی است که بین تزریق دو دُز واکسن تعیین شده است. »

وی افزود: «حتی برخی از واکسن ها با توجه به ساختاری که دارند، توصیه شده که از فاصله زمانی دو یا چهار هفته و سه ماه فراتر برود. اولویت با تزریق دُوز اول واکسن است چون ایمنی پایه و حداقل هایی از ایمنی را در بدن ایجاد خواهد کرد. لذا اگر جایی مجبور به انتخاب بین تزریق دُز اول و دوم شویم، طبیعتا دُوز اول مقدم است تا زمانی که دوُز دوم برسد».

افزایش شهرهای قرمز و خطر موج جدید کرونا با ویروس هندی و آفریقایی

بنابر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، جدیدترین وضعیت رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها که از شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد. در مجموع در حال حاضر ۱۶ شهرستان قرمز، ۲۰۱ شهرستان نارنجی و ۲۳۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس، وضعیت قرمز کرونا در شهرستان‌های گناباد (خراسان رضوی)، امیدیه و هندیجان (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، پاوه (کرمانشاه)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، رودان، قشم و میناب (هرمزگان) اعلام شده است.

همچنین ۱۴ شهرستان بهبهان، رامهرمز، ایذه، مسجدسلیمان، دزفول، اندیمشک، شوش، اهواز، کارون، شادگان، خرمشهر، آبادان، ماهشهر و شوشتر در وضعیت نارنجی کرونایی قرار گرفته اند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، بعضی شهرستان های قرمز با انتشار ویروس هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستند و در صورت عدم رعایت پروتکلها، احتمال شروع موج جدید کرونا جدی است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: جذب فلزات در برخی افراد، ربطی به تزریق واکسن کرونا ندارد

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه در واکنش به ادعای اخیر مطرح شده در فضای مجازی دربارۀ خاصیت آهنربایی افرادی که واکسن‌ کرونا تزریق کرده اند، گفت: «بدن برخی افراد می‌تواند کم و بیش فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند و این موضوع هیچ ربطی به واکسن ندارد. هیچ نکته منفی یا توانایی هم محسوب نمی‌شود، خطایی که یوتیوب و برخی شبکه‌های مجازی انجام دادند، حذف این تصاویر در ماه‌های اخیر بود.»

وی با بیان اینکه واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک چنین عوارضی ندارند، گفت: «بسیاری از کسانی که واکسن کرونا زده اند چنین موردی را ندارند و اما چه بسیار که واکسن نزده اند و چنین اند، اراجیفی هم که می شنوید زاییده اذهان بیمار و مالیخولیایی است، راه نجات بشر از کرونا و مکافات آن واکسن است».

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز گفت: «طبق تحقیقات صورت گرفته، شواهدی مبنی بر اینکه واکسن کرونا (هر برند واکسن) باعث ایجاد این خاصیت در انسان‌ها ‌شود، وجود ندارد». همچنین رئیس بیمارستان بیرجند نیز تصریح کرد: «مقدار واکسنی که تزریق می‌شود در حد چند قطره بوده و برای جذب آهنربا یا مغناطیس شدن حداقل باید چند گرم آهن یا مغناطیس در محل باشد و چنین چیزی غیرممکن و محال است چراکه پس از چند ساعت تمام ترکیبات واکسن جذب و در بدن پخش شده و اصلا ماده‌ای در محل تزریق نمی‌ماند».

در روزهای اخیر، در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئویی‌های منتشر شده که افرادی مدعی شده اند پس از تزریق واکسن سیستم بدنشان تغییر کرده و قادر به جذب فلزات شده‌اند.

رکورد شناسایی موارد مثبت کرونا در هرمزگان شکسته شد

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، روز پنجشنبه گفت: در شبانه روز گذشته، با جان باختن دو بیمار مبتلا به کرونا در هرمزگان، شمار کل جان باختگان این بیماری در استان به ۱۲۸۴ نفر رسید.

وی افزود: «امروز نیز ۱۴۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند و اکنون در مجموع ۵۴۱ نفر در بیمارستان‌های استان تحت مراقبتند که از مجموع بستری ها، ۷۷نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۵ نفر از آن‌ها وخیم است.»

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: «در شبانه روز گذشته با شناسایی ۹۸۲ مورد مثبت کرونا، رکورد جدید بیشترین موارد مثبت شناسایی شدۀ کرونا طی یک سال گذشته در استان ثبت شد». وی شرایط این استان را بسیار ناپایدار و شکننده توصیف کرده است.

در حال حاضر ۶ شهر استان هرمزگان از جمله بندرعباس و میناب، از نظر سطح آلودگی، در وضعیت قرمز قرار دارند و سایر شهرهای این استان، همگی در وضعیت نارنجی و زرد گزارش شده‌اند.

شناسایی ۳٠٠٠ مسافر خارجی مشکوک به کرونا در خراسان

غلامرضا صیادی معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر خراسان رضوی روز پنجشنبه گفت: «با اجرای طرح مراقبت بهداشتی در مبادی ورودی مرزهای استان، ٣۷۹۴ مسافر خارجی مشکوک به ابتلا به کرونا شناسایی شدند».

وی در این خصوص افزود: «این تعداد از ۲۵ اسفند تا ۱۲ خرداد ماه امسال و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی شناسایی شده‌اند. تاکنون ۶۴ هزار و ۱۳۰ مسافر خارجی در ورودی‌های این استان تب‌سنجی شده‌اند که از افراد مشکوک به ابتلا به کرونا تست تشخیصی گرفته شده و برای پیگیری‌های بعدی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شده‌اند».

وی ادامه داد: در اجرای این طرح ۲ قرارگاه مرزی شامل مرز هوایی در بخش پروازهای خارجی فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و مرز زمینی در دوغارون شهرستان تایباد این استان به منظور استقرار نیروهای هلال احمر انتخاب شده است.

ادامۀ ممنوعیت تردد بین استانی تا ۱۷ خرداد

سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، روز پنجشنبه ۱۳ خرداد، گفت: «ممنوعیت خروج خودروها با پلاک بومی از شهرهای گروه قرمز و نارنجی و ورود خودروهای با پلاک غیربومی به این شهرها کماکان ادامه دارد».

وی افزود: «برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت و ممنوعیت سفرهای بین استانی در تمامی گروه‌های رنگبندی قرمز، نارنجی و زرد از ساعت ۱۲ روز گذشته آغاز شده است و این طرح تا ساعت ۱۲ روز دوشنبه ١٧ خرداد ادامه خواهد داشت».

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به جریمۀ یک میلیون تومانی برای ورود و خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و جریمۀ ۵۰۰ هزارتومانی برای شهرهای زرد، ادامه داد: «کنترل و ثبت تخلفات ترددهای غیرمجاز توسط دوربین‌های ثبت تخلف در شهرها و جاده‌ها و تیم‌های استقراری و گشتی پلیس راهور صورت می‌گیرد».

آمار رسمی کرونا در ایران؛ ۴ میلیون نفر در مجموع واکسینه شده اند

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۳۵ هزار و ۳۸۸ نفر دُوز اول واکسن کرونا و ۵۳۲ هزار و ۹۲۹ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۳۱۷ دُوز رسید.

همچنین از دیروز تا امروز ۱۳ خرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۶۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۴۰۰ نفر از آنها بستری شدند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده و در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۰ هزار و ۶۵۸ نفر رسید.

همچنین ۳۹۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۰ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۶۲۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی،۴ ژوئن ۲۰۲۱