ضرب و شتم حسین هاشمی، زندانی اعتراضات آبان ۹۸، در بند زندانیان خطرناک

حسین هاشمی از زندانیان اعتراضات آبان ۹۸، پس از انتقال به بند زندانیان خطرناک، از سوی زندانیان این بند مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

به گزارش سایت‌های حقوق بشری، این اتفاق روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد و یک روز پس از انتقال این زندانی سیاسی به تیپ ۴ زندان اوین رخ داده است.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده آقای هاشمی، اعتراض این زندانی مورد بی‌توجهی مسئولان زندان قرار گرفته و افسرنگهبان به او گفته است که ضرب و شتم در تیپ ۴، اتفاقی طبیعی است.

انتقال آقای هاشمی به بند زندانیان خطرناک در پی مشاجره با دادیار ناظر دادسرای اوین صورت گرفت و او تهدید کرده بود که این زندانی سیاسی به مکانی منتقل خواهد شد که از کارش پشیمان شود.

آقای هاشمی پس از انتقال به بند زندانیان خطرناک، دست به اعتصاب غذا زده بود.

این زندانی سیاسی در اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و بابت اتهامات «اهانت به مقدسات و اخلال در نظم و آسایش عمومی» به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و بابت مجازات تکمیلی به رونویسی از کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت، گناه‌شناسی» و «۵۳ سال عصر پهلوی به روایت دربار» و همچنین شست‌وشوی میت به مدت یک ماه روزی چهار ساعت در بهشت زهرا محکوم شد.

حکم او عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد و آقای هاشمی، شهریور ۹۹ جهت اجرای حکم حبس احضار و راهی زندان شد.

حسین هاشمی روز ۳۱ اردیبهشت در نامه‌ای به تشریح وضعیت بد بهداشتی و اقامتی زندان تهران بزرگ (فشافویه) پرداخته بود.

او در بخشی از نامه خود با انتقاد از عدم رعایت طرح طبقه‌بندی زندانیان گفته بود: «ما را در بدترین شرایط زیستی» که «جای مناسبی برای نگهداری حیوانات نیست»، نگهداری می‌کنند.

انتقال زندانیان سیاسی و مدنی به بخش زندانیان خطرناک از جمله مواردی است که برای تنبیه و افزایش فشار بر این افراد در زندان‌های ایران صورت می‌گیرد.

پیشتر نیز برخی زندانیان سیاسی و مدنی دیگر ازجمله آرش صادقی در نامه‌هایی از این موضوع انتقاد کرده بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۴ ژوئن ۲۰۲۱