ترامپ: بایدن از سر ترس تحریم‌های ایران را برداشته است

رئیس جمهور سابق آمریکا در همایش سالانه جمهوریخواهان، بایدن را به بزدلی در قبال ایران متهم کرد و دیپلماسی خارجی او را “خجالت‌آور” خواند. ترامپ از چین نیز خواست برای انتشار ویروس کرونا ۱۰تریلیون دلار غرامت بدهد.

دونالد ترامپ در یک سخنرانی ۸۵ دقیقه‌ای در کارولینای شمالی، سیاست داخلی و خارجی دولت بایدن را به باد انتقاد گرفت. او انتخابات نوامبر آمریکا را مشابه انتخابات یک کشور جهان سومی دانست و آن را “جنایت قرن” نامید.

نطق طولانی ترامپ روز شنبه ۵ ژوئن در کنفرانس سالانه جمهوریخواهان ایراد شد. او در حمله به رویکرد دولت بایدن در مذاکرات اتمی گفت: «ایرانی‌ها الان پول طلب می‌کنند در حالی که در دوران ریاست جمهوری من هیچوقت پول نمی‌خواستند.»

رئیس جمهور پیشین آمریکا بایدن را به لغو تحریم‌های ایران از سر ترس متهم کرد و افزود: «اگر من بودم ظرف یک هفته با ایران معامله می‌کردم. من با آنها به یک توافق معرکه دست می‌یافتم اما حالا ایرانی‌ها باز هم پول می‌خواهند… یادتان هست؟ باز هم آنها دارند از ما پول می‌گیرند.»

او یادآوری کرد که ایران پس از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار دریافت کرد که ۱/۸ میلیارد دلار آن نقد بود.

رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر انتخابات کشورش در نوامبر ۲۰۲۰ را زیر سوال برد و با تکرار ادعای تقلب گفت: «کشورهایی مثل ایران، چین و روسیه از نتیجه این انتخابات خشنود شدند.»

ترامپ افزود که ایالات متحده در دوران جو بایدن در سراشیبی قرار گرفته و “خوار و خفیف” شده است. او در این سخنرانی بارها به دمکرات‌ها تاخت و در نقد سیاست مهاجرت، آنها را متهم کرد که آمریکا را به “پناهگاه خارجیان تبهکار” تبدیل کرده‌اند. 

او مدعی شد که دولت بایدن در حال اشاعه یک ایدئولوژی اشتباه در ایالات متحده است که موجب تفرقه خواهد شد تا یکپارچگی. ترامپ با تمجید از دستاوردهای دولت خودش، مصادیقی چون “موفقیت در تولید واکسن کرونا، ساخت دیوار مرزی، محدود کردن مهاجرت و موضع‌گیری قوی در برابر ایران و چین” را نام برد. 

دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرد که حزب جمهوریخواه بار دیگر و به سرعت کنترل سنا و مجلس نمایندگان را به دست بگیرد. او بایدن را جزو رادیکال‌ترین دمکرات‌های تاریخ آمریکا دانست و ضمن ابراز نگرانی از رویکردهای چهره‌هایی چون برنی سندرز، ایلهان عمرو رشیده طالب به مخاطبان گفت: «به یاد داشته باشید من دنبال تضعیف دمکراسی نیستم بلکه می‌خواهم ناجی آن باشم.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر چین و آزمایشگاه ووهان را به انتشار ویروس کرونا در جهان متهم ساخت و خواهان آن شد که پکن به آمریکا و دنیا ۱۰ تریلیون دلار غرامت پرداخت کند.

نقد سیاست بایدن در جریان درگیری‌های ۱۱ روزه اسرائیل و فلسطینی‌ها، روابط با روسیه، توافقنامه اقلیمی پاریس، و حمله به آنتونی فائوچی، رئیس مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا به دلیل فراخوان به مردم برای ماسک زدن از دیگر نکات سخنرانی ترامپ بود. او گفت: «فائوچی تقریبا در همه موارد بر خطا بوده و در مورد آزمایشگاه ووهان هم اشتباه کرد.» دکتر فائوچی با فرضیه نشر ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان همراهی نکرده است.

ترامپ در حالی به اعضا و هواداران حزب جمهوریخواه وعده بازگشت به صحنه سیاست و از میدان به در کردن دمکرات‌ها را داد که آنها را یک ساعت برای سخنرانی در موعد مقرر در انتظار گذاشته بود. با این همه انتظار می‌رود که شروع تور تابستانی او همانند کارزارهای انتخاباتی، باعث جمع آوری کمک‌های مالی و روحیه بخشیدن به حامیان حزب باشد.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۷ ژوئن ۲۰۲۱