بازداشت و ادامه بی‌خبری از فلاح حیدری، معلم عرب ساکن اهواز و بازجویی از دختر ۱۴ ساله او

ه گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ماموران امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در اهواز فلاح حیدری، معلم عرب را در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ بازداشت کرده‌اند و از آن زمان تا کنون هیچ خبری از محل و شرایط نگهداری این معلم شناخته شده اهوازی در دست نیست.

یک منبع مطلع در این رابطه به شبکه حقوق بشر کردستان گفته: «بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت، ماموران امنیتی بدون حکم قضایی وارد منزل فلاح حیدری در اهواز شدند و با اعمال خشونت، او و پسر ۲۹ ساله‌اش به نام صبا را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. ماموران همچنین دیگر اعضای خانواده را مورد توهین و آزار قرار دادند و حتی یکی از فرزندان آقای حیدری که به رفتار آنها اعتراض کرده بود را مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

به گفته این منبع آگاه، ماموران امنیتی علاوه بر ضبط وسایل شخصی فلاح حیدری شامل گوشی تلفن همراه و کتاب‌ها، دوربین‌های مدار بسته منزل او را نیز با خود بردند. صفا حیدری، فرزند فلاح حیدری همان روز پس از چند ساعت بازجویی آزاد شد، اما فلاح حیدری همچنان با گذشت ۱۷ روز از بازداشت در مکانی نامعلوم نگهداری می‌شود.

طی روزهای اخیر صفا حیدری چندین بار به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اهواز احضار و تحت بازجویی قرار گرفته است. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حتی فیحاء حیدری، دختر ۱۴ ساله خانواده را در روز یک‌شنبه ۹ خرداد احضار و در شرایط سخت روحی مورد بازجویی قرار داده است.

عبدالرحمن حیدری، برادر فلاح حیدری که ساکن کشور انگلیس است، می‌گوید برادرش هیچ فعالیت سیاسی نداشته و بازداشت او به دلیل فعالیت‌های سیاسی دو تن از اعضای خانواده در خارج از کشور است: «برای ما واضح است بازداشت برادرم به دلیل فعالیت‌های سیاسی من و فرزند ایشان به نام علاء حیدری در استرالیا است. هر دوی ما قبلا هم پیام‌های تهدیدآمیزی مبنی بر اعمال فشار و برخورد با خانواده‌مان دریافت کرده‌ بودیم.» بنا به گفته خانواده، فلاح حیدری به بیماری‌های قند و فشار خون مبتلاست و تداوم بی‌خبری، نگهداری در شرایط سخت بازداشتگاه و احتمال شکنجه او، موجب نگرانی خانواده ین معلم عرب شده است.

فلاح حیدری، ۵۸ ساله و فارغ‌التحصیل روانشناسی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. او از سال ۱۳۶۴ مشغول به تدریس در مدارس مختلف بوده و یکی از معلمان شناخته شده اهواز است. او طی سال‌های اخیر پس از بازنشستگی اقدام به تاسیس یک مدرسه غیرانتفاعی در یکی از محلات حاشیه‌ایی شهر به نام «صیاحی» کرده بود. به گفته فعالان حقوق بشر عرب. فعالیت‌های او تنها محدود به امور فرهنگی و اجتماعی بوده و به عنوان یکی از معتمدان محلی در مواردی مثل کمک به حل و فصل اختلافات اهالی، جمع‌آوری کمک برای نیازمندان و همچنین تشکیل تیم‌های ورزشی برای جوانان مشارکت و نقش فعال داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۷ ژوئن ۲۰۲۱