مدیر کل آژانس: ایران درباره آثار اورانیوم در مراکز اعلام‌نشده‌اش توضیح نداده است

پیش از آغاز دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین رافائل گروسی یادآوری کرد که ایران همچنان از ارائه توضیحات لازم درباره مکان‌های اعلام‌نشده هسته‌ای‌اش خودداری می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد در آغاز کنفرانس خبری که بعد از جلسه شورای حکام برگزار شد، طی سخنانی اعلام کرد که مذاکرات فنی آژانس با جمهوری اسلامی ایران درباره ذرات اورانیوم یافت شده در چهار مکان اعلام نشده هسته‌ای در ایران بی‌پاسخ مانده است. گروسی گفت:

«ایران درباره یکی از این مکان‌ها هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نداده و به هیچ یک از پرسش‌های آژانس هم پاسخ نداده است و درباره دو مکان هسته‌ای دیگر هم اطلاعات لازم را ارائه نداده و درباره یک مکان چهارم نیز صرفاً به صدور یک بیانیه بدون هیچگونه سند و مدرکی اکتفا کرده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود که از ۲۳ فوریه/پنج اسفند با تعلیق اجرای پروتکل الحاقی بازرسان آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی ندارند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ایران دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس در مورد نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تا تاریخ ۳ تیر / ۲۴ ژوئن خبر داده بود. بر اساس این تفاهم‌نامه داده‌های دوربین‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در سه ماه گذشته در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و داده‌های یک ماه پیش‌رو هم، نزد ایران باقی خواهد ماند.

«در یک مکان هسته‌ای اعلام نشده ایران ذرات اورانیوم یافت شده و همچنین ذراتی از ایزوتوپ‌های تغییر یافته که به مواد رادیواکتیو آلوده‌اند در سه مکان اعلام نشده دیگر یافت شده است.»

دبیرکل آژانس در ادامه سخنانش افزود: «این یافته‌ها ثابت می‌کنند که در این مکان‌ها مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای وجود دارند.»

گروسی سپس به تأکید از ایران خواست که اطلاعات لازم درباره این مکان‌ها را در اختیار آژانس قرار دهد:

«من یک بار دیگر بر این خواسته تأکید می‌کنم که ایران می‌بایست به این پرسش‌ها بدون هیچگونه تاخیری پاسخ دهد و اطلاعات و اسناد لازم را در اختیار آژانس قرار دهد.»

رابطه پیچیده آژانس و ایران
خبرگزاری رویترز دوشنبه ۳۱ ماه مه/۱۰ خرداد نوشت عدم پاسخگویی ایران به پرسش‌های آژانس درباره مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالاً به یک جدال تازه دیپلماتیک میان تهران و غرب منجر می‌شود و ممکن است حتی سبب توقف مذاکرات احیای برجام شود.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود:

«متأسفانه همه چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با وجود این، قدردان هستیم که سطح ضروری همکاری را حفظ می‌کنند. بر اساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.»

پنجمین دور مذاکرات احیای برجام در وین هفته گذشته به پایان رسید.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه ۳ ژوئن/۱۳ خرداد در یک نشست خبری اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده با ایران برای احیای برجام وارد ششمین دور می‌شود اما الزاماً نمی‌توان انتظار داشت که در دور ششم توافق حاصل شود بلکه ممکن است مذاکرات ادامه یابد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۸ ژوئن ۲۰۲۱