ند پرایس: از عدم همکاری ایران و آژانس عمیقا نگرانیم؛ انتخابات در زمان‌بندی مذاکرات بی‌تاثیر است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این که جمهوری اسلامی ایران اطلاعات لازم در مورد سوالات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای احتمالی اعلام نشده را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نمی‌دهد، عمیقا ابراز نگرانی کرد و تاکید کرد که آمریکا از رافائل گروسی برای رسیدن به پاسخ این سوالات کاملا حمایت می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۹ خرداد و در یک کنفرانس خبری با بیان این که سوالات آژانس مساله‌ای جدا از تعهدات برجامی ایران و منطبق با توافق فراگیر پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، گفت: « ایران باید کاملا و اساسا با آژانس اتمی همکاری کند و این کار را بدون تاخیر انجام دهد.»

او خاطرنشان کرد: «می‌دانیم که ایران و آژانس اتمی ممکن است طی روزهای پیش رو دوباره برای گفت‌وگو درباره این موضوع دیدار ‌کنند و ما از نزدیک آن را دنبال می‌کنیم.»

آقای پرایس همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات احیای برجام در وین گفت که تقویم انتخاباتی هیچ ضرورتی را بر مذاکرات دیکته نمی‌کند بلکه احیای برجام برای پیشگیری از خطر احتمالی برنامه هسته‌ای ایران ضرورت دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: مؤثرترین راه برای اینکه مطمئن شویم ایران هیچ گاه آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه را با سلاح اتمی تهدید نمی‌کند، دیپلماسی است.

در همین روز وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری ایران «عامل پیچیده شدن مذاکرات» است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که مذاکرت قدرت های جهانی با ایران برای احیای برجام طی روزهای شنبه و یکشنبه آینده از سر گرفته می‌شود.
یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیشتر در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا پیرامون ارزیابی این نهاد از گفتگوهای غیرمستقیم هسته‌ای جاری بین تهران و واشنگتن گفت: «چند دور گذشته مذاکرات، به شفاف کردن انتخاب‌های پیش روی ایران و ایالات متحده برای بازگشت متقابل دو کشور به رعایت برجام، کمک کرده است.»

این سخنگو در ادامه گفت: «پیشرفت معنادار در مورد دستیابی به زبان لازم برای رسیدگی به موضوعات هسته‌ای و مسائل مرتبط با تحریم‌ها ادامه دارد، اما مسائل حل نشده در هر دو زمینه همچنان باقی مانده است. در مورد توالی اجرا نیز بحث‌های مثبتی صورت گرفته است، اما در آن مورد هم باید کار بیشتری انجام شود.»

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱