واشنگتن پست: روسیه به ایران سیستم پیشرفته ماهواره‌ای می‌دهد

ماهواره کاناپوس−وی که مجهز به دوربین با کیفیت بالاست قرار است از طرف روسیه به ایران تحویل داده شود. سه منبع به واشنگتن پست گفته‌اند این ماهواره به ایران امکان جاسوسی از خلیج فارس تا اسرائیل را می‌دهد.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشته که روسیه در تدارک تحویل یک سیستم پیشرفته ماهواره‌ای به ایران است. این روزنامه از قول مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا و خاورمیانه نوشته که این سیستم ماهواره‌ای به ایران این توانایی را می‌دهد که اهداف نظامی در خاورمیانه و اطراف آن را زیر نظر بگیرد.

سیستم ماهواره کاناپوس-وی ساخت روسیه است که دوربینی با کیفیت بالا دارد و می‌تواند توانایی جاسوسی ایران را ارتقا دهد. به گفته منابع اطلاعاتی واشنگتن پست، این ماهواره به ایران امکان کنترل مستمر و مداوم اهدافی از پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی در خلیج فارس تا پایگاه‌های نظامی اسرائیل و پادگان‌های عراق را که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند می‌دهد. قرار است این سیستم ظرف چند ماه آینده به ایران تحویل داده شود.

در حالی که کاناپوس-وی برای اهداف غیرنظامی در نظر گرفته شده، مقامات نظامی ایران در تمامی مذاکرات خرید این سیستم دخیل بوده‌اند و فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران به همین منظور از سال ۲۰۱۸ تا کنون چندین بار به روسیه رفته‌اند.

در بهار امسال نیز کارشناسان روسیه به ایران رفتند تا نیروهای زمینی را که قرار است این ماهواره را در یک مرکز جدیدالتاسیس نزدیک شهر کرج هدایت کنند آموزش دهند.

سه مقام فعلی و سابق آمریکایی و خاورمیانه‌ای این اطلاعات را به شرط فاش نشدن نامشان به واشنگتن پست داده‌اند. وزارت خارجه روسیه به ایمیل واشنگتن پست درباره این موضوع پاسخ نداده است.

ممکن است در دیداری که قرار است این ماه جو بایدن با ولادیمیر پوتین داشته باشد درباره این موضوع نیز گفت و گو شود.

جهشی در توان نظامی ایران

در صورتی که ایران این ماهواره را در اختیار بگیرد، یک پیشرفت بزرگ در توان نظامی‌اش خواهد بود. ایران چند بار سعی کرده ماهواره‌های اکتشافی نظامی به فضا بفرستد. این تلاش‌ها پس از چند بار شکست سال گذشته با پرتاب ماهواره نور۱ به فضا بالاخره نتیجه داد، هرچند که یک مقام عالی رتبه پنتاگون آن را “یک وب‌کم پیش پاافتاده” دانست.

بر اساس توافق بین ایران و روسیه، سیستم جدید ماهواره‌ای ایران در روسیه راه‌اندازی می‌شود و با سخت‌افزارهای روسی از جمله یک دوربین با وضوح ۱/۲ متری تجهیز می‌شود. این یک پیشرفت بسیار مهم در توانایی‌های کنونی ایران است البته هنوز فاصله زیادی با ماهواره‌های جاسوسی آمریکا دارد.

یکی از منابع واشنگان پست گفته، مهم این است که ایران قادر خواهد بود به این ماهواره ماموریت جاسوسی از مکان‌های مورد نظر در زمان انتخابی خود را بدهد. را بدهد.

یک مقام خاورمیانه‌ای که متخصص پکیج‌های سخت افزار ماهواره‌ای است به وانشگتن پست گفته است: «این سیستم بهترین در دنیا نیست اما وضوح بالای آن برای اهداف نظامی بسیار مناسب است.» به گفته او “این توانایی به ایران این امکان را می‌دهد که مخزنی از اهداف داشته باشد و ظرف چند ساعت داده‌های مورد نظر خود را به روز کند.

مقاماتی که با واشنگتن پست صحبت کرده‌اند گفته‌اند نگرانی دیگر این است که ایران می‌تواند این عکس‌های ماهواره‌ای را در اختیار شبه‌نظامیان مورد حمایتش در منطقه بگذارد؛ از حوثی‌های یمن که با دولت مورد حمایت عربستان سعودی در این کشور در نبرد هستند تا حزب‌الله در جنوب لبنان و شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه.

اهداف پنهان ایران و روسیه

در عین حال کارکرد اصلی این توان ماهواره‌ای پنهان نگه داشته شده و آن این که ایران و روسیه قصد دارند به طور مشترک برای فعالیت‌های فضایی‌شان سرمایه‌گذاری کنند. در سال ۲۰۱۵ تلویزیون پرس تی‌وی، کانال انگلیسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی خبر داد که شرکت‌های ایرانی و روسی به توافقی رسیده‌اند که به ایران این امکان را می‌دهد تا یک سیستم حساس قابل کنترل را که قادر به جمع آوری اطلاعات از اطراف کره زمین، جو و اقیانوس‌هاست در اختیار بگیرد.

نام این شرکت‌ها در گزارش پرس تی‌وی دو شرکت روسی NPK BARL و VNIIEM و شرکت ایرانی بنیان دانش شرق عنوان شده بود.

به گفته کارشناسان مستقل، توانایی جدید جاسوسی ایران می‌تواند به خصوص به نگرانی درباره برنامه موشکی ایران که اخیرا مجهز به سیستم‌های پیشرفته شده، دامن بزند. ایران در حال حاضر موشک‌های بالستیک و پهپادهایی تولید می‌کند که قادرند اهدافی را در فواصل دور مورد هدف قرار دهند. توانایی ماهواره‌ای جدید می‌تواند تاثیرگذاری این موشک‌ها و پهپادها را بیشتر کند.

جفری لویس کارشناس مستقل و استاد انستیتو میدل‌بری در مرکز مطالعات بین‌المللی مونتری به واشنگتن پست گفته است: «توان داخلی برای گرفتن چنین عکس‌هایی چیزی است که نیروهای نظامی خواهان آن هستند چرا که برای آنها بسیار باارزش است.»

او اضافه کرده که خرید این تکنولوژی روسی، به ایران امکان می‌دهد که در سریع‌ترین راه به این توانایی دسترسی پیدا کند؛ قابلیتی که اگر ایرانی‌ها زمان کافی داشتند خودشان می‌توانستند به آن برسند.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱