ناگفته‌های رئیس سابق موساد از «پیشنهاد» به دانشمندان هسته‌ای ایران و انفجارها در نطنز

یوسی کوهن، رئیس پیشین سازمان موساد به طور تلویحی نقش اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای ایران را پذیرفت.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تبعات احتمالی برای دانشمندان ایرانی در صورت ادامه همکاری با برنامه هسته ای تهران گفت: «آنها شاهد [سرنوشت] دوستانشان هستند.»

یوسی کوهن که چند روز پیش از ریاست سازمان اطلاعاتی اسرائیل کنار رفت این سخنان را در جریان گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون این کشور بیان کرد. این شبکه پنجشنبه شب مصاحبه با یوسی کوهن را در جریان یک برنامه تحقیقی پخش کرد. این سخنان رئیس پیشین موساد را می توان مهمترین اظهارنظری دانست که تاکنون از سوی یک مقام فعلی یا پیشین اسرائیل درباره نقش این کشور در حمله به تاسیسات هسته ای ایران و ترور دانشمندان ایرانی صورت گرفته است.

از سوی دیگر سخنان یوسی کوهن در این برنامه تحقیقی را می توان هشداری به دانشمندان هسته ای ایران قلمداد کرد. او در بخشی از سخنانش در مورد احتمال کمک اسرائیل به دانشمندان هسته ای ایران در صورت همکاری آنها با موساد گفت: «بله ما گاهی اگر دانشمندی مایل به تغییر زندگی حرفه ای خود باشد و دیگر به ما آسیبی نزند به او پیشنهاد می دهیم.»

رئیس پیشین موساد در بخشی از این برنامه در پاسخ به این پرسش که اگر امکان سفر به تاسیسات هسته ای نطنز وجود داشت او کدام بخش این مرکز را به بینندگان برنامه نشان می داد گفت: «زیرزمین! [جایی که] سانتریفیوژها قرار بود فعال باشند [اما اکنون] دیگر به آن شکلی نیست که قرار بود باشد.»

این اظهارات رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی اسرائیل در حالی بیان می شود که طی یک سال گذشته دو انفجار در تاسیسات هسته ای نطنز روی داده است. مقامات ایران از اسرائیل به عنوان مسئول این دو حادثه یاد کرده اند.

هرچند یوسی کوهن در جریان گفتگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل به طور مستقیم مسئولیت حمله به تاسیسات هسته ای نطنز را برعهده نگرفت اما برنامه تحقیقی این شبکه تلویزیونی از نظر حجم اطلاع رسانی درباره نقش اسرائیل در این حملات بی سابقه محسوب می شود. خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل در این برنامه جزئیاتی را از نحوه استقرار مواد منفجره در زیرزمین تاسیسات هسته ای نطنز بیان کرد. به گفته وی مردی که مسئول انفجار در زیرزمین این مرکز هسته ای بود پایه هایی را که سانتریفیوژها بر روی آنها قرار می گرفت در اختیار مقامات ایران گذاشته بود.

به گفته خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل هنگامی که ایرانی ها این پایه ها را در تاسیسات نطنز کار می گذاشتند «هیچ فکر نمی کردند که حجم زیادی از موارد منفجره را وارد این مرکز کرده اند.»

آمریکا همزمان با گزارش فاکس‌نیوز از «سایت‌هسته‌ای سنجریان»:انتخابات ایران مذاکرات را پیچیده کرده است
«یوسی کوهن شخصا با کل عملیات حذف فخری‌زاده موافقت کرده بود»
یوسی کوهن به طور مستقیم در برابر دوریبن شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل مسئولیت ترور محسن فخری زاده، معاون وزیر دفاع ایران را برعهده نگرفت. با این حال در برنامه تحقیقی این شبکه تلویزیونی از رئیس پیشین موساد به عنوان فردی یاد شد که شخصا با «کل عملیات» حذف محسن فخری زاده موافقت کرده بود.

در بخشی از این برنامه جزئیاتی از نحوه استقرار تیربار بر روی یک خودروی وانت در جریان عملیات ترور محسن فخری زاده ارائه شد.

رئیس پیشین موساد در قسمتی از سخنانش گفت که تعدادی از دانشمندان هسته ای ایران کار خود را رها کرده اند. به گفته یوسی کوهن آنها پس از هشدارهای اسرائیل که گاه حتی به صورت غیرمستقیم نیز ارسال شده بود تصمیم به کناره گیری از برنامه هسته ای ایران گرفتند.

برنامه تحقیقی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل در حالی پخش شد که رسانه های این کشور برای پخش گزارش های مرتبط با امور امنیتی باید موافقت مقامات امنیتی این کشور را جلب کنند. به این ترتیب به نظر می رسد که پخش این گزارش همزمان با مذاکرات وین می تواند به منزله ارسال پیامی از سوی اسرائیل به تهران باشد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱