گروه هفت کشور صنعتی برای مقابله با چین طرح «بازسازی بهینۀ جهان» را اعلام داشتند

رهبران گروه هفت کشور صنعتی جهان که از روز جمعه در دهکدۀ ساحلی «کاربیس بی» در جنوب غربی انگلستان گردآمده‌اند، پس از توافق در بارۀ بسیج منابع مالی و داروئی برای مبارزه با همه‌گیری کوویدـ١٩ در سراسر جهان، امروز طرح همه جانبۀ «بازسازی بهینۀ جهان» را برای کمک به کشورهای نیازمند و آسیب پذیر اعلام کردند. این طرح خواستار توجه ویژه به بهداشت و سلامتی، مبارزه با نابرابری‌ها، تغییرات اقلیمی و نیز برخورداری از خدمات سایبری برای همه است.

رهبران گروه هفت امروز شنبه در دومین روز نشست خود در انگلستان همبستگی و حُسن مناسبات خود را به نمایش گذاشتند و با اعلام طرح جهانی احداث زیرساخت‌های ضروری برای کشورهای فقیر و در حال رشد، جبهۀ واحدی را در برابر طرح «جاده‌های تازۀ ابریشم» که چین ابتکار آن را در دست دارد، بر پا نمودند. هدف از این طرح، بگفتۀ یک مقام عالیرتبۀ آمریکائی، «این نیست که از کشورهای جهان خواسته شود میان آمریکا و چین، یکی را برگزینند. بلکه هدف اینست که در برابر «جادۀ» پیشنهادی چین، بینش و رویکرد دیگری ارائه شود».

طرح «بازسازی بهینۀ جهان» که به ابتکار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تدارک دیده شده، به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیازمند است که بگفتۀ کاخ سفید، بخشی از آن می‌تواند از طرف بخش خصوصی تامین شود.

رهبران هفت کشور آمریکا، ایتالیا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و کانادا و چهار کشور میهمان نشست امسال، استرالیا، افریقای جنوبی، کرۀ جنوبی و هند، چنانکه در برنامۀ اجلاس پیش بینی شده بود، بخشی از بعد از ظهر شنبه را به بررسی مناسبات و سیاست خارجی اختصاص دادند و بر دفاع مشترک خود از «ارزش‌های لیبرال دموکراسی» تاکید کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، که بر خلاف دونالد ترامپ، همواره بر چندجانبه گرائی و همراهی و همبستگی با متحدان سنتی ایالات متحده تاکید کرده است، با انتشار عکس رهبران کشورهای گروه هفت، برای یادآوری این نگرش و تعهد خویش نوشت «دیپلماسی بازگشته است».

گروه کشورهای صنعتی جهان در نخستین گردهمائی خود، جمعه شب، اتفاق نظر خود را در تصویب برنامۀ مقابله با بحران کوویدـ١٩ و طرحی برای رویاروئی با همه گیری های ممکن در آینده نشان دادند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، که میزبانی این نشست را بر عهده دارد، با ارسال توئیتی «اعلامیۀ کاربیس بی» را در این زمینه «موقعیتی تاریخی» توصیف کرد که بر اساس آن مهمترین دموکراسی‌های جهان تعهد می‌سپارند از خیزش یک همه گیری دیگر جلوگیری کنند و مانع بروز زیان‌های تازه‌ای نظیر آسیب‌های حاصل از کوویدـ١٩ شوند».

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، اندکی پیش از نشست شب گذشته با ارسال توئیتی خطاب به رهبران دیگر کشورهای عضو گروه هفت، نوشت «ما مسئولیت ویژه‌ای داریم که عبارت است از تدوین اهداف روشن و قبول تعهدات ملموس برای پاسخ دادن به چالش‌های عصر حاضر. این نشست گروه ٧ باید اجلاس عمل باشد».

در متن به تصویب رسیده، کشورهای صنعتی تعهد کرده‌اند منابع لازم را بکار گیرند تا ابزار مقابله با هر همه گیری تازه‌ای و از جمله واکسن و یا داروها در حداقل ١٠٠ روز بدست آید.

بخش دیگری از این متن بر تحکیم ساختار پایش و مراقبت بهداشتی جهانی و تدارکِ اصلاح سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند، به نحوی که این سازمان از اختیارات و قدرت بیشتری برخوردار شود. هدفی که شاید دست یافتن به آن بدون همراهی چین دشوار به نظر آید.

متن تصویب شده با این حال اشاره‌ای به موضوع پراهمیت تعلیق «مالکیت معنوی» بر واکسن‌های مقابله با کووید نکرده است. سازمان «آکسفام» که برای ریشه کن کردن فقر، گرسنگی و بی عدالتی تلاش می‌کند، واکنش «نرم» گروه هفت کشور صنعتی جهان را در برابر صنایع داروسازی مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به حق مالکیت معنوی بر واکسن، تاکید کرد که اعلامیۀ گروه ، موضوع اساسی در دسترسی قرار دادن واکسن برای اکثریت مردم جهان را به فراموشی سپرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو بین المللی فرانسه به زبان فارسی، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱