زیان انباشته خودروسازان ایران به «۸۰ هزار میلیارد تومان» رسیده است

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌‌سازی از زیان انباشته «۸۰ هزار میلیارد تومانی» خودروسازان ایران خبر داد.

محمدرضا نجفی منش روز یکشنبه ۲۳ خرداد گفت: «با قیمت‌گذاری دستوری زیان انباشته خودروسازان به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است».

شورای رقابت ۱۳ اردیبهشت امسال پس از شش ماه عدم تغییر قیمت خودرو، حکم به افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودروهای داخلی داد اما خودروسازان از رشد چشمگیر هزینه تولید و واردات قطعات خبر می‌دهند.

همچنین نوسانات ارزی تاثیر چشمگیری بر هزینه‌های خودروسازان داشته است. برای نمونه نرخ دلار در بازار آزاد ایران در ابتدای سال ۹۹ حدود ۱۶ هزار تومان بود، اما پاییز پارسال به ۳۲ هزار تومان اوج گرفت و هم اکنون حول ۲۴ هزار تومان نوسان می‌کند.

نجفی‌منش می‌گوید از زمانی که شورای رقابت اقدام به قیمت‌گذاری خودرو کرده است، خودروسازان زیان زیادی کرده‌اند

به‌گفته وی، نیاز بازار کشور به یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال است که خودروساز باید این میزان را تولید کند. اما خودروساز باید بدون زیان خودرو بفروشد تا تولید را افزایش دهد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌‌سازی از روند فزاینده زیان خودروسازان داخلی خبر داده و گفته است با وجود تداوم حجم زیان‌ها و بدهی سنگین خودروسازان، این صنعت در آستانه نابودی است.

البته تاکنون انتقادات زیادی از قیمت بالای خودرو در کشور و کیفیت پایین محصولات تولیدی داخلی انجام شده است. برای نمونه عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز شنبه در مناظره انتخاباتی گفته بود «خودرو داخلی چرا باید هم‌قیمت خودرو فورد آمریکایی باشد؟»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱