یک مقام سابق: نرخ رشد اعتیاد در سه دهه گذشته سه برابر نرخ رشد جمعیت بوده است

دبیر اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که «بر مبنای نرخ رشد جمعیت در سه دهه گذشته، کف نرخ رشد اعتیاد سه برابر نرخ رشد جمعیت بوده است».

علی هاشمی روز یکشنبه ۲۳ خرداد همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته که آخرین نرخ رشد اعتیاد مربوط به سال ۹۴ و به میزان ۵.۵ درصد بوده است.

او در ادامه با اشاره به این‌که «در شش سال گذشته آمار جدیدی ندیده است» گفت که آمار سال ۹۴ نیز بر اساس خوداظهاری افراد بین ۱۵ تا ۶۵ سال بوده است.

ناصر اصلانی، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهریور پارسال گفته بود که دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد رسمی در کشور وجود دارد و تخمین زده می‌شود که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز معتاد شناسایی نشده وجود داشته باشد.

بنا بر آمار مؤسسه کادراس، نهاد تحقیقاتی و مطالعاتی در تهران در تیر ۹۹، رشد سالانه اعتیاد در ایران حدود هشت درصد برآورده شده و پیش‌بینی می‌شود که گرایش زنان به مواد مخدر در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

به گفته دبیر اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر، در چهار دهه گذشته نزدیک به ۱۸ میلیون نفر با احتساب افراد تکراری دستگیر شده‌اند و نزدیک به ۶۸ درصد این دستگیری‌ها مربوط به جرائم مستقیم و غیرمستقیم مواد مخدر است.

سازمان پزشکی قانونی پیشتر گزارش داده بود که مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر، محرک، داروهای مخدر و مصرف چندگانه در سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱٫۸ درصد افزایش یافته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۴ ژوئن ۲۰۲۱