آغاز رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران در فضایی سرد و کم رونق

رای گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۸ خرداد در حوزه های انتخابیه داخل و خارج از کشور آغاز شده است.

در این انتخابات از هفت نامزد مورد تایید شورای نگهبان، سه نفر در روزهای گذشته انصراف دادند و ابراهیم رئيسی، محسن رضایی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی در صحنه انتخابات باقی ماندند.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است رای گیری تا ساعت ۱۲ شب ادامه خواهد شد و ممکن است بعد از آن تا ساعت دو بامداد تمدید شود.

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نتیجه انتخابات احتمالا یک تا دو روز بعد از رای گیری اعلام خواهد شد.

حدود ۵۹ میلیون نفر در ایران واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

وزارت کشور ایران پیش بینی کرده است میزان مشارکت رای دهندگان در این دوره از انتخابات حدود ۴۷ درصد باشد اما مرکز نظرسنجی ایسپا در ایران این میزان را ۴۲ درصد پیش بینی کرده است.

در ماه‌ها و هفته‌های گذشته شمار زیادی از فعالان مدنی و سیاسی، و نیز شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور اعلام کرده‌اند که انتخابات را در اعتراض به «نمایشی» بودن آن تحریم می کنند؛ رویکردی کم سابقه که باعث شده است فضای انتخاباتی نسبت به دوره های قبل سردتر و کم رونق تر باشد. در میان مقامات سابق نیز محمود احمدی نژاد، انتقادات بسیاری را به روند انتخابات مطرح کرده است.

میر حسین موسوی نیز که از بهمن ماه ۱۳۸۹، به دلیل اعتراض به آنچه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خوانده، تاکنون در حصر خانگی به سر می‌برد، در پیامی اعلام کرده است که در کنار کسانی خواهد ایستاد که از «انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده‌اند»، کسانی که به گفته او حاضر نیستند تسلیم «تصمیمات پشت پرده‌ای» برای آینده کشور بشوند.

صبح روز جمعه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پس از انداختن رای خود در صندوق، روز انتخابات را «روز ملت ایران» دانست. او گفت با حضور مردم «کشور و نظام جمهوری اسلامی امتیازات بزرگی را در عرصه بین المللی بدست می آورد» اما نفع اول را «مردم» می‌برند.

او روز قبل از رای گیری نیز در یک سخنرانی گفت «عدم حضور در انتخابات به معنی فاصله گرفتن مردم از نظام اسلامی است.»

در این میان، تلویزیون دولتی ایران نیز طبق سال‌های گذشته تلاش دارد مراکز اخذ رای را «پرجمعیت» نشان دهد.

روز جمعه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، نخستین میان دوره مجلس یازدهم، و دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.

برگفته ای از سایت فارسی صدای امریکا، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱