پنج دختر و پسر ورزشکار ایرانى عضو تیم پناهندگان در المپیک ژاپن

کمیته بین‌المللى المپیک پنج ورزشکار دختر و پسر ایرانى را که در این سال‌ها به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند، براى حضور در تیم پناهندگان المپیک توکیو پذیرفت.

توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعضای تیم پناهندگان المپیک توکیو را معرفی می‌کند؛ لوزان؛ سوئیس؛ ژوئن ۲۰۲۱
تعداد اعضاى واجد شرایط براى عضویت در تیم پناهندگان کمیته بین‌المللى المپیک در بازى‌هاى توکیو ۵۵ نفر بوده که همگى آنها عضو تیم‌هاى ملى رشته‌هاى مختلف ورزشى در کشور خود بوده‌اند و پس از دریافت پناهندگى از کمک هزینه (بورس) آى.او.سى استفاده مى‌کنند. اما ٢٩ نفر آنها در ترکیب تیم پناهندگان عازم المپیک ژاپن عضویت خواهند داشت که در رشته‌هاى دو و میدانى، بدمینتون، بوکس (مشت‌زنى)، قایقرانى، دوچرخه‌سوارى، جودو، کاراته، تکواندو، شنا، تیراندازى، وزنه‌بردارى و کشتى در المپیک به رقابت خواهند پرداخت.

سوریه با ٩ ورزشکار پرتعدادترین گروه را در المپیک ٢٠٢١ دارد و ایران با پنج ورزشکار دومین کشور از نظر شمار قهرمانان پناهنده است که به آنها امکان داده شده زیر پرچم پنج حلقه کمیته بین‌المللى المپیک در مراسم افتتاح بازى‌ها رژه بروند و در رقابت‌ها با بهترین‌هاى جهان مبارزه کنند.

سرشناس‌ترین چهره ورزشى ایران در تیم پناهجویان المپیک توکیو، کیمیا علیزاده است. کیمیا نخستین دخترى است که در تاریخ بازى‌هاى المپیک ٢٠١۶ آرژانتین براى ایران در رشته تکواندو مدال آورد.

کیمیا دو سال پیش به دنبال اظهاراتى که در فضاى ورزشى و سیاسى ایران جنجال و سر و صداى فراوان به دنبال داشت به هلند رفت و چند ماه بعد به آلمان پناهنده شد و در حال حاضر عضو تیم تکواندو بانوان آلمان است.

او در یک سال اول مهاجرت از ایران در مصاحبه‌ها به شدت از رفتار جمهورى اسلامى و مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون‌هاى ورزشى با دختران ورزشکار عضو تیم‌هاى ملى انتقاد کرد.

گفتنى است که تعویق یک ساله المپیک توکیو به کیمیا فرصت داد تا بتواند اجازه حضور در بازى‌هاى المپیک را پس از پناهنده شدن و تکمیل مدارک لازم به دست آورد وگرنه به دلیل کامل نبودن امور پناهندگى‌اش نمى‌توانست زودتر از این در المپیک توکیو مسابقه بدهد و در المپیک ۲۰۲۰ شرکت کند.

گفتنی است که کیمیا علیزاده با دریافت دو مدال نقره و برنز در مسابقات جهانى و یک مدال برنز المپیک، از چهره‌هاى شناخته شده تکواندوی بانوان جهان است.

از دیگر ورزشکاران پناهنده پذیرفته شده ایران براى رقابت در المپیک ٢٠٢١، جواد محبوب قهرمان جودو در وزن ١٠٠ کیلوگرم برنده مدال طلا و نقره آسیا است. او در مسابقات المپیک ٢٠١٢ لندن و ٢٠١۶ ریودوژانیرو حضور داشت.

جواد محبوب در المپیک لندن به دلیل حاضر شدن مقابل جودوکار اسرائیلى به دستور مسئولان امنیتى رژیم اسلامى حذف شد. وى سپس به کانادا مهاجرت نمود.

هامون درفش پور عضو سابق تیم ملى کاراته ایران که اهل کرمانشاه است و او نیز به کانادا مهاجرت کرده، ورزشکار دیگرى است که در تیم پناهجویان المپیک ٢٠٢١ عضویت دارد.

دینا پوریونس عضو پیشین تیم تکواندو دختران ایران که در هلند زندگى مى‌کند، یکى دیگر از اعضاى ایرانى تیم پناهندگان در المپیک ٢٠٢١ ژاپن خواهد بود.

سعید فضل‌الله هم که یکى از بهترین قایقران‌هاى تیم ملى ایران در کایاک دو نفره آب‌هاى آرام بود، پس از مسابقات آسیایى ٢٠١۴ کره جنوبى تصمیم به مهاجرت گرفت و به آلمان پناهنده شد. وى در المپیک توکیو با کایاک یک نفره پارو خواهد زد.

سعید فضل‌الله ٢ مدال نقره و ٢ مدال برنز مسابقات قهرمانى آسیا و یک مدال نقره رقابت‌هاى آسیایى ٢٠١۴ را در کارنامه خود دارد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱