تاکید وزیر خارجه عربستان و مدیرکل آژانس بر نظارت جامع بر برنامه‌های هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اهمیت اعمال مکانسیم‌های ضروری برای بازرسی سریع و جامع از همه تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید کرد.

به گزارش حساب کاربری وزارت امور خارجه عربستان در توییتر، فیصل بن فرحان در سفر به اتریش و دیدار با رافائل گروسی درباره مهمترین تحولات درمورد برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فیصل بن فرحان و گروسی در این دیدار بر اهمیت پایان دادن به نقض قوانین بین‌المللی از سوی ایران که امنیت و ثبات منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد، تاکید کردند.

سفر وزیر امور خارجه عربستان به اتریش در حالی انجام می‌شود که مذاکرات احیای برجام در وین بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و آمریکا ادامه دارد.

در جریان مذاکرات منتهی به برجام، دولت اوباما تصمیم گرفت با هدف از میان برداشتن موانع معامله به ایران نگرانی‌های امنیتی کشورهای منطقه شامل برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای و حمایت از شبه‌نظامیان را از روی میز مذاکره حذف کند.

اما در نهایت همین نگرانی‌ها و ادامه فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی موجب شکست برجام شد.

فیصل بن فرحان پیش‌تر گفته بود که به عربستان اطمینان داده شده که دور جدید گفت‌و‌گو‌ها با ایران برنامه‌های موشکی را نیز شامل می‌شود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت به زبان فارسی، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱