خانه انجمن قلم استرالیا خواستار آزادی اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران شد

انجمن قلم (pen) سیدنی در استرالیا، روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ از «ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور جدید ایران خواست تا تمام اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران را بدون درنگ آزاد کند.

در متن این بیانیه آمده است: «۱۱ اکتبر ۲۰۲۰ سه نویسنده ایرانی به زندان اوین احضار شدند تا دوران حبس خود را بگذرانند. این احکام زندان به‌خاطر نوشته‌های انتقادی این نویسندگان از حکومت ایران صادر شده است. هر سه نویسنده از اعضای کانون نویسندگان ایران هستند و هرکدام کتاب‌های متعددی درباره تاریخ ایران، جامعه‌شناسی و نقد ادبی منتشر کرده‌اند. هر سه نویسنده به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند. آوریل ۲۰۲۱ بود که وکیل بکتاش آبتین اعلام کرد موکلش به بیماری کرونا مبتلا شده و تحت درمان لازم قرار نگرفته است.»

انجمن قلم سیدنی در ادامه گفته است؛ به تازگی از طریق زندانیان دیگر متوجه شده که «موج دیگری از ویروس کرونا در زندان‌های ایران شیوع پیدا کرده» و جان زندانیان را در معرض خطر قرار داده است. این انجمن همچنین به رنج بردن دو عضو کانون نویسندگان ایران به نام‌های «رضا خندان مهابادی» و «کیوان باژن» از بیماری‌های آرتروز گردن و تیروئید اشاره کرد و از اینکه آن‌ها برای درمان به بیمارستان منتقل نمی‌شوند، انتقاد کرد.

انجمن قلم سیدنی اضافه کرد: «این نویسندگان به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی به زندان محکوم شده‌اند که مصداق آن انتشار کتابی درباره تاریخ کانون نویسندگان ایران بوده است. نهادی که طی چندین دهه‌، دولت‌های گذشته و حال ایران را به نقد کشیده است. آن‌ها همچنین متهم شده‌اند که بر سر مزار شاعران و نویسندگان ناراضی و منتقد حاکمیت حضور یافته‌اند.»

در این بیانیه به نامه دو هفته قبل رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و بکتاش آبتین از زندان اوین هم اشاره شده است.

این ۳ عضو کانون نویسندگان ایران روز ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در قسمتی از نامه خود از درون زندان اوین، خطاب به «همه نویسندگان و آزادی‌خواهان جهان»، نوشته بودند: «ما اکنون در زندان به سر می‌بریم و بنا به حکم صادره باید مجموعا ۱۳ سال و نیم حبس را تحمل کنیم، به این دلیل که نویسندگانی مخالف سانسور و خواهان آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا بوده‌ایم. آزادی را هرگز در سینی طلا به کسی تقدیم نمی‌کنند و برای آن باید بهای گزافی پرداخت. در کشوری چون ایران مرگ خیلی راحت سراغ روشنفکران، آزادی‌خواهان و کسانی که برای آزادی بیان مبارزه می‌کنند، می‌آید.»

برگرفته ای از سایت ایران وایر، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱