رئیس اتاق بازرگانی: رشد اقتصادی ایران در چهار دهه گذشته صفر بوده است

رئیس اتاق‌بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران می‌گوید با وجود همه ادعاها، سهم اقتصاد کشور از اقتصاد جهانی در چهار دهه گذشته نصف شده و به تعبیری باید گفت که رشد اقتصادی ما در این دوره تقریبا صفر بوده است.

غلامحسین شافعی ۳۱ خرداد در ادامه گفت کشور با یک سیکل معیوب و تکرار شونده‌ای از مشکلات چون تورم، نرخ بیکاری، عدم ثبات اقتصادی، فقر پایدار و نابرابری بسیار بالا مواجه بوده است.

او اقتصاد ایران را به «دیواری فرسوده‌» تشبیه کرد که بسیاری از افراد روی آن‌ را رنگ می‌زنند و پس از مدتی نیز آن را رها می‌کنند.

آقای شافعی در ادامه گفته است در حقیقت نیازمند یک «جراحی عمیق» در اقتصاد کشور هستیم.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، سهم ایران از اقتصاد جهانی از دو درصد در آستانه انقلاب ۱۳۵۷ به زیر یک درصد در سال گذشته رسیده است.

همچنین آرشیو داده‌های این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد ایران با نوسانات شدید رشد تولید ناخالص داخلی مواجه بوده و حتی در سال ۱۹۸۰ (اولین سال انقلاب) رشد منفی ۱۸.۸ درصدی داشته و در هر کدام از سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ اقتصاد ایران تقریبا ۱۰ درصد کوچکتر شده است.

این نهاد بین‌المللی ارزیابی کرده است که طی ۱۰ سال گذشته، در نیمی از سال‌ها اقتصاد کشور دارای رشد منفی و در نیمی دیگر مثبت بوده است.

برای نمونه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روی‌همرفته اقتصاد کشور حدود ۱۳ درصد کوچکتر شد اما پارسال نسبت به سال ۲۰۱۹ اقتصاد کشور تنها رشدی ۱.۵ درصدی داشت.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱