کرونا در ایران؛ مرگ بیش از ۸۳ هزار نفر، صدور «مجوز اضطراری» برای واکسن

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه، ۳۱ خرداد از جان باختن ۱۳۶ نفر دیگر بر اثر کرونا و شناسایی بیش از ۱۰ هزار بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

به این ترتیب شمار کل جان‌باختگان کرونا در کشور به ۸۳ هزار و ۱۰۱ نفر و آمار کل مبتلایان به سه میلیون و ۱۰۵ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

انتشار این ارقام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران را سه تا چهار آمار وزارت بهداشت برآورد کرده‌ است.

در همین حال علیرضا زالی، رئیس ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران ضمن اشاره به توقف روند نزولی کرونا در پایتخت از هفته سوم خرداد گفت که در هفته اخیر نسبت به هفته قبل، تعداد مراجعان سرپایی کرونا به مراکز درمانی در تهران ۳.۳ درصد رشد داشته است.

هم‌زمان با خبر اوج‌گیری کرونا در پایتخت و استان‌های جنوبی کشور در روزهای گذشته، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران از صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن پاستور در روز سه‌شنبه، اول خرداد خبر داد.

وزیر بهداشت ایران، ۲۴ خرداد در حالی از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کوو برکت خبر داده بود که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو بلافاصله اعلام کرد که بررسی‌های این سازمان برای صدور مجوز واکسن‌های داخلی ادامه دارد.

در هفته‌های گذشته با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌ واکسن کرونا در چندین شهر، هم‌چنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌اند.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۴۰۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۹۳۶ هزار و ۳۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریقشده در کشور به ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۵۳ دُز رسیده است.

بنا بر آخرین اعلام گمرگ ایران، تاکنون شش میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

بر اساس اظهارات مقامات وزارت بهداشت، تداوم واکسیناسیون در کشور قرار است بیشتر با اتکا به واکسن‌های داخلی انجام خواهد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۲ ژوئن ۲۰۲۱