نیویورک تایمز: تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج با یک پهپاد کوچک هدف قرار گرفت

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چهارشنبه دوم تیرماه به نقل از منابع مطلع ایرانی نوشته است، ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج با پهپاد کوچکی هدف قرار گرفته است.

طبق این گزارش، در حالی که هنوز هیچ کس مسئولیت حمله به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج را به عهده نگرفته است، اما این تاسیسات در بین فهرست اهداف پیشنهادی اسرائیل برای حمله بود که اوایل سال گذشته میلادی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شده بود.

اسرائیل هنوز در خصوص حمله به تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج موضع‌گیری نکرده است.

یک فرد مطلع آشنا به این حمله به نیویورک تایمز گفته است، به نظر می‌رسد این پهپاد از داخل ایران، و از مکانی نه چندان دور از ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در کرج، بلند شده و به این ساختمان برخورد کرده است.

این فرد مطلع نسبت به خسارات احتمالی وارده به این تاسیسات ابراز بی اطلاعی کرده است.

این در حالی است که «یک مقام آگاه» در قرارگاه پدافند هوایی ارتش «حمله پهپادی» به ساختمان‌ وابسته با سازمان انرژی اتمی را رد کرد.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا نوشته است، حمله به تاسیسات تولید سانتریفیوژ ایران در فهرست پیشنهادی بود که اسرائیل در اوایل سال ۲۰۲۰ به مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، و جینا هسپل، رئیس سی آی ای به عنوان بخشی از طرح گسترده خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد.

گفته می‌شود ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در مجاورت این محل یعنی مرکز دارویی برکت در کردانِ کرج واقع است.
به گفته این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، در میان اهداف پیشنهادی اسرائیل حمله به سایت غنی سازی اورانیوم در نطنز و ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزارت دفاع ایران نیز قرار داشتند.

حسن فخری‌زاده مهابادی، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز هفتم آذر سال گذشته در آبسرد دماوند مورد سوء‌ قصد قرار گرفت و کشته شد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، در انفجاری که بامداد روز ۲۲ فروردین در تاسیسات نطنز در نتیجه «خرابکاری اسرائیل» رخ داد، آتش سوزی وسیعی روی داد.

رسانه‌های ایران می‌گویند، تسا با طراحی و تولید ماشین‌ های سانتریفیوژ نسل جدید که با سرعت بسیار بالاتری غنی سازی اورانیوم را انجام می‌دهند نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد.

رسانه‌های خبری می‌گویند حمله به تاسیسات تسا در کرج در ساعت ۲ و ۵دقیقه بامداد چهارشنبه صورت گرفته است.

مهر می‌گوید: «بامداد امروز یک ریزپرنده (کوآدکوپتر) قصد حمله خرابکارانه به یک مجموعه سازمان انرژی اتمی در اطراف تهران را داشت، اما موفق به انجام عملیات نشد و در نهایت ساقط گردید.»

به نوشته این رسانه‌ها، «با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.»

سایت نورنیوز که به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، بدون اشاره به پهپاد یا هر نوع جزییات بیشتر در مورد نوع حمله، افزوده بود که «چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن، از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است».

از سوی دیگر روزنامه جروزالم پست مدعی شده به رغم اظهارات مقام‌های ایرانی که حمله به تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج «خسارات سنگینی برجای گذاشته است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱