جان‌ باختن یک زن پناهجوی جوان ایرانی و سرگردانی خانواده‌اش در یونان

یک پناهجوی زن اهل شهرستان سردشت در حین رفتن به یونان در اثر سکته قلبی جان باخت. خانواده‌ی او خواستار حمایت سازمان‌های حقوق بشری برای انتقال پیکر او به شهرستان سردشت ایران و همچنین رسیدن همسر و دو فرزند خردسالش به یک کشور امن هستند.

بر اساس گزارش وبسایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، مهری نبی‌زاده پناهجوی ۲۷ ساله اهل سردشت در مسیر یونان در اثر سکته قلبی که گویا ناشی از خستگی مفرط بوده است جان خود را از دست داد.

بنا به گزارش این وبسایت، مهری نبی‌زاده به همراه همسر و دو دختر ۴ و ۷ ساله‌اش از مسیر خشکی مرز بین ترکیه و یونان قصد داشتند خود را به مرزهای یونان برسانند اما به دلیل مسافت طولانی و خستگی ناشی از پیاده‌روی دچار سکته قلبی شده است.

چندی پیش نیز پیکر آرتین کودک ۱۵ ماهه پس از یکسال از غرق شدن به همراه خانواده‌اش در کانال فرانسه به انگلیس شناسایی و تایید هویت شد. این خانواده‌ی پناهجوی ایرانی قصد داشتند تا از فرانسه به انگلستان بروند و همگی جان خود را از دست دادند.

بر مبنای گزارش‌های منتشر شده، شوهر و فرزندان مهری نبی‌زاده در وضعیت نامناسب روانی بسر می‌برند و اکنون در کمپ «فلایکو»ی یونان هستند. همسر وی از سازمان‌های حقوق بشری خواسته‌ تا برای انتقال پیکر مهری به زادگاهش کمک کنند. این پناهجو همچنین خواستار انتقال فرزندانش به یک کشور امن شده و تقاضا کرده که آنها را به ترکیه برنگردانند.

سردار ابراهیم‌نژاد شوهر این زن جوان ایرانی گفته است که پس از بیماری مهری، همراهانشان آنها را رها کردند و رفتند و مهری به دلیل ایست قلبی مقابل چشمان فرزندانش جان خود را از دست داد.

او گفته است: من بیش از دو ساعت پیکر بی‌جان همسرم را کول کردم و همراه با دو دختر خردسالم گریه‌کنان در جنگل‌های یونان پیاده‌روی کردیم تا به فردی رسیدیم که پلیس را مطلع کرد.

آنگونه که شوهر مهری نبی‌زاده توضیح داده، پیکر او اکنون در سردخانه یک بیمارستان در یونان است و پلیس اجازه‌ی دیدن پیکر او را پس از پایان یک دوره ۱۴ روزه قرنطینه داده است.

این پناهجوی ایرانی گفته که «دخترم می‌گوید می‌دانم مادرم مرده اما می‌خواهم او را ببینم.»

آنگونه که آمار «هه‌نگاو» نشان می‌دهد، فقط در شش ماه گذشته دست‌کم ۱۱ پناهجوی کُرد ایرانی در حین رفتن به کشورهای اروپایی جانشان را از دست داده‌اند که ۹ نفر از آنها اهل سردشت بوده‌اند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱