افزایش مبتلایان کرونا در ۷ استان، هشدار درباره وضعیت تهران

گزارش‌های منتشره در رسانه‌های داخل ایران از افزایش بیماران کرونا در استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و مرکزی و احتمال قرمز شدن وضعیت تهران خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش‌ها در تهران دو شهرستان فیروزکوه و دماوند از نظر شیوع بیماری کرونا، در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

علاوه بر این دو شهر، ۳۰ شهر دیگر ایران در وضعیت قرمز به سر می‌برند و شیوع گونه جهش یافته هندی ویروس کرونا مشهور به «دلتا» عامل افزایش دوباره بیماران ارزیابی شده است.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، با اشاره به اینکه در تهران «با شیبی خیلی آرام» بیماران مراجعه کننده به بیمارستان در حال افزایش است، گفته است احتمالا در اواخر تیرماه موج جدیدی از شیوع کرونا رخ خواهد داد.

او با اشاره به اینکه ایران بین ده کشوری که قرار دارد که بیشترین مرگ روزانه ناشی از کرونا را گزارش می‌دهند، گفته است با وجود این وضعیت، پوشش واکسیناسیون در ایران «ده درصد میانگین جهانی است» و ایران از نظر انجام تست‌های کرونا برای بیماریابی نیز عقب است و «در رتبه ۱۱۷ دنیا» قرار دارد.

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون ۸۳ هزار و ۷۱۱ نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند و آمار کل مبتلایان به حدود سه میلیون و ۱۵۷ هزار و ۹۸۳ نفر رسید.

سازمان نظام پزشکی ایران پیش از این آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران را سه تا چهار آمار وزارت بهداشت برآورد کرده‌ است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱