خیز موج پنجم کرونا در کمین استان تهران و اصفهان

شمار ثبت قطعی ابتلا به کرونا در اصفهان افزایشی ۳۰ درصدی داشته است. مسئولان از احتمال موج پنجم کرونا در اصفهان می‌گویند. گرچه شهرهای استان تهران در وضعیت نارنجی قرار دارند، اما خطر موج پنجم کرونا در این استان جدی است.

روند واکسیناسیون در ایران به کندی پیش می‌رود. مسئولان مدعی شده‌اند که به‌زودی واکسن کافی برای رده سنی ۷۰ سال به بالا در اختیار خواهند داشت. این در حالی است که ایران با احتمال خیز موج پنجم کرونا روبه‌رو است.

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از احتمال شروع موج پنجم کرونا در این شهر خبر داده است. گفته است شمار مبتلایان قطعی و مشکوک به ویروس کرونا در این شهر طی ۲۴ ساعت گذشته به دو هزار و ۱۲۶ نفر رسیده است. از این تعداد ابتلای ۶۰۰ نفر به کرونا قطعی اعلام شده است.

نجیمی گفته است: «با توجه به افزایش ۳۰ درصدی تست های مثبت احتمال موج پنجم کرونا دراصفهان تقویت شده است.» افزون بر آن بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این شهر ۱۵۸ نفر از بیماران قطعی مبتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شده‌اند.

در حال حاضر ۹۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی شهر اصفهان بستری هستند و ۱۴۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

آماده‌باش تهران

شهرهای استان تهران عموما در وضعیت “نارنجی” قرار دارند. اکنون از وضعیت “قرمز” فیروزکوه و دماوند سخن می‌رود. به این ترتیب، احتمال اینکه وضعیت دیگر شهرهای استان تهران نیز رو به وخامت نهد، منتفی نیست.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران از دریافت یک محموله جدید واکسن کرونا خبر داده است. گفته است «این واکسیناسیون با اولویت تزریق گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال برای دوز دوم و جاماندگان انجام خواهد شد.»

اعلام کرده که تا این گروه سنی “به قدر کفایت” واکسینه نشوند، مسئولان به سراغ گروه‌های سنی دیگر نخواهند رفت.

زالی گفته است که در کل کشور شهری با وضعیت “آبی” وجود ندارد. این در حالی است که استان‌های جنوبی و مرکزی ایران در وضعیت “قرمز” قرار دارند.

زالی هشدار داده است که «باید قرمز شدن شهرهای تهران در هفته های آتی را جدی بگیریم.» او با توجه به احتمال شروع موج پنجم ابتلا به ویروس کرونا در استان تهران، گفته است برای شبکه درمان این استان حالت آماده‌باش اعلام شده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران گفته است که شمار فوتی‌های کرونایی در شمال و جنوب غربی تهران بیش از دیگر نقاط این شهر بوده است.

برگرفته ای از سایت دویچه وله فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱